Reklama
Rozwiń
Reklama

Rok pracy wart trzy piłki

Zdecydowana większość współczesnych piłek do futbolu pochodzi z miasta Sijalkot, w północno-wschodnim Pakistanie. Produkuje się tam około 70 procent światowych dostaw. Także tam powstaje Al-Rihla od Adidasa, oficjalna piłka mistrzostw świata FIFA w Katarze.

Publikacja: 29.11.2022 09:45

Rok pracy wart trzy piłki

Foto: Christopher Pike/Bloomberg

Piłki są ważną częścią historii piłkarskich mistrzostw świata od pierwszej edycji imprezy, w 1930 roku. Wówczas w turnieju korzystano z dwóch rodzajów ręcznie robionych piłek skórzanych: Tiento i T-Model.

Obaj finaliści Urugwaj i Argentyna chcieli rozegrać decydujący mecz w Montevideo własną piłką, traf chciał, że mieli inne preferencje. Argentyńczycy przywieźli Tiento, gospodarze woleli T-Model. Kłótnia drużyn była proporcjonalna do znaczenia futbolu w obu krajach, w końcu działacze FIFA znaleźli rozwiązanie, trzeba przyznać – niebanalne. Po raz pierwszy w kronikach MŚ (i ostatni) pierwszą połowę zagrano piłką argentyńską, drugą urugwajską. Każdy na trybunach widział, jaki był skutek – w pierwszej połowie było 2:1 dla przyjezdnych, w drugiej 3:0 dla miejscowych.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Mundial 2022
Influencer świętował na murawie po zwycięstwie Argentyny. FIFA prowadzi dochodzenie
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Mundial 2022
Messi wskrzesza przeszłość. Przed Argentyną otwiera się szansa na lepsze jutro
Mundial 2022
Hubert Kostka: Idźmy argentyńską drogą
Mundial 2022
Szymon Marciniak: Z dżungli na salony
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Mundial 2022
Stefan Szczepłek o finale mundialu: Tylko w piłce takie rzeczy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama