Tegoroczne samochody są jeszcze szybsze niż maszyny z sezonu 2017, w którym ustanowiono najlepsze czasy okrążeń niemal wszystkich torów. Bolidy wyposażono jednak w coś, czego kibice – a nawet niektórzy kierowcy – nie są w stanie wybaczyć władzom F1. Wokół kokpitu pojawił się ochronny pałąk, mający chronić głowę zawodnika przed uderzeniem oderwanym przedmiotem, np. zgubionym przez inny samochód kołem. Zdaniem przeciwników jest to mało estetyczne rozwiązanie, do tego sprzeczne z DNA Formuły 1 – sportu dla samochodów z odsłoniętym kokpitem.
Z drugiej strony badania i symulacje przeprowadzane przez ekspertów Międzynarodowej Federacji Samochodowej wykazały, że dodatkowa ochrona kokpitu może złagodzić skutki kraksy czy wręcz uratować życie – mowa tu o śmiertelnych wypadkach z innych serii wyścigowych.
Prowadzono prace nad ładniejszymi koncepcjami (jak przezroczysta osłona przed kokpitem), ale zabrakło czasu na ich dopracowanie. Skoro władze sportu zapowiedziały już wprowadzenie dodatkowej ochrony głowy w sezonie 2018, to nie było wyjścia i trzeba było wdrożyć mało estetyczne i na pewno nie uniwersalne rozwiązanie.
Kibice narzekają na wygląd samochodów, przeszkadzają im także mniej efektowne ujęcia z kamer pokładowych. Część kierowców, zwłaszcza z młodszego pokolenia, uważa, że F1 tak czy inaczej jest bezpieczna i taki dodatek nie jest potrzebny. Nie ma jednak wyjścia i trzeba będzie pogodzić się z nową rzeczywistością – a sens wprowadzenia pałąka potwierdzi pierwszy incydent, w którym ten wynalazek uratuje życie lub zdrowie zawodnika.
Dodatkowa ochrona wymusiła też podniesienie masy minimalnej samochodów do rekordowych 733 kg, ale nawet to nie powstrzyma kierowców przed uzyskiwaniem rekordowych czasów. Zimowe testy w Barcelonie czy pierwsza runda mistrzostw świata w Melbourne przyniosły najlepsze w historii tych torów czasy okrążeń. Rzecz jasna sama szybkość nie wystarcza do zapewnienia kibicom emocji – fani chcą wyrównanej walki w czołówce, a mimo przedsezonowych obaw inauguracja zmagań zadowoliła nawet najbardziej wybredne gusta.