Więcej niż biuro podróży. Jak Polski Komitet Olimpijski rośnie i się bogaci

Adidas oraz BIZUU ubiorą w najbliższych latach polskich olimpijczyków. Lista partnerów i sponsorów Polskiego Komitetu Olimpijskiego (PKOl), który kiedyś uznawano jedynie za ekskluzywne biuro podróży, od kwietnia tylko rośnie.

Publikacja: 28.10.2023 09:10

Stroje galowe dla naszych olimpijczyków przygotuje BIZUU, której współzałożycielką jest Blanka Jorda

Stroje galowe dla naszych olimpijczyków przygotuje BIZUU, której współzałożycielką jest Blanka Jordan (z lewej)

Foto: Szymon Sikora

Prezes Radosław Piesiewicz konsekwentnie realizuje obietnice wyborcze, a kolejne umowy poszerzają perspektywy finansowe organizacji, polskich związków sportowych oraz samych olimpijczyków. Tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy sponsorami PKOl zostały Enea, Krajowa Grupa Spożywcza, TAURON, PKP Intercity, Plus i PKP Cargo, a partnerami - ATT Investments, Art in House oraz Itaka.

Teraz pierwszą listę uzupełnił Adidas, który przygotowuje dla olimpijczyków stroje startowe oraz użytkowe. Tymi galowymi zajmie się założona w 2011 roku przez Zuzannę Wachowiak i Blankę Jordan BIZUU, której logotyp dołączył do trzech firm z tej drugiej grupy.

Czytaj więcej

Tak mogą wyglądać igrzyska. Ludzie Putina i Kadyrowa na mistrzostwach Europy

Polacy za niespełna rok popłynął w jej stronach po Sekwanie, przy okazji ceremonii otwarcia letnich igrzysk olimpijskich w Paryżu. Dwa lata później będzie niemniej prestiżowo, bo olimpijczycy odwiedzą zarówno Cortinę d’Ampezzo, jak i Mediolan, czyli światową stolicę mody. Adidas oraz BIZUU zastępują firmę 4F, która ubierała polskich sportowców przez piętnaście lat.

Dlaczego Polski Komitet Olimpijski ma nowych sponsorów

Przebudowanie piramidy sponsorskiej jest efektem kilku miesięcy pracy Piesiewicza, który korzysta z szerokiej bazy kontaktów: zarówno w biznesie, czego dowodem są prywatni partnerzy PKOl, jak i kręgach rządowych, co zaowocowało umowami ze spółkami skarbu państwa.

Nowy prezes obiecał zwielokrotnienie budżetu PKOl i dziś coraz skuteczniej zamienia skostniałą przez lata organizację, uważaną przez wielu - nie do końca słusznie - jedynie za biuro turystyczne wysyłające sportowców na igrzyska i inne imprezy Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl) w prymusa marketingu oraz finansowy bastion polskiego sportu.

Czytaj więcej

Władca Pierścieni. Kim jest Thomas Bach, najpotężniejszy człowiek świata sportu

Zawodnicy, którzy za rok zdobędą medale w Paryżu, mogą liczyć na premie finansowe, diamenty inwestycyjne, 10-tysięczne bony turystyczne dla siebie i trenerki bądź trenera oraz dzieła sztuki.

Kto sponsoruje polskie związki sportowe

Rosną budżety wielu polskich związków sportowych, które - niejako za pośrednictwem PKOl - doczekały się umów sponsorskich ze spółkami skarbu państwa. Zyskały już w ten sposób wioślarstwo, tenis stołowy, rugby, triatlon, cheerleading (Enea), gimnastyka, sporty wrotkarskie, hokej na ludzie, aeroklub (Tauron), pływanie, judo, sporty motorowodne (PKP Cargo) oraz kolarstwo (PKP Intercity).

Listę wspierających polski sport uzupełniły w tym roku Suzuki oraz Morwa, które zainwestowały w Fundację Polskiego Sportu. Sponsorami PKOl być nie mogą. Wyłączność na tych rynkach mają partnerzy MKOl, czyli Toyota oraz Omega, za co krajowe komitety dostają z Lozanny odpowiednią rekompensatę.

Czytaj więcej

Klaudia Zwolińska: Współpracować z żywiołem

Sponsorami polskiego ruchu olimpijskiego od lat są ponadto Lotto oraz Orlen. To umowy, które do przyszłorocznych igrzysk pozostają w mocy, a ich przedłużenie wydaje się formalnością. Dziś na liście sponsorów polskiego komitetu olimpijskiego jest więc osiem marek. Piesiewicz już kilka miesięcy temu zapowiedział, że chciałby, aby było ich dwanaście - w tym pięć prywatnych. Kolejne umowy są podobno kwestią czasu.

Prezes Radosław Piesiewicz konsekwentnie realizuje obietnice wyborcze, a kolejne umowy poszerzają perspektywy finansowe organizacji, polskich związków sportowych oraz samych olimpijczyków. Tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy sponsorami PKOl zostały Enea, Krajowa Grupa Spożywcza, TAURON, PKP Intercity, Plus i PKP Cargo, a partnerami - ATT Investments, Art in House oraz Itaka.

Teraz pierwszą listę uzupełnił Adidas, który przygotowuje dla olimpijczyków stroje startowe oraz użytkowe. Tymi galowymi zajmie się założona w 2011 roku przez Zuzannę Wachowiak i Blankę Jordan BIZUU, której logotyp dołączył do trzech firm z tej drugiej grupy.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sport
Grupa Polsat Plus i sieć Plus sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego
Sport
Bogate perspektywy olimpijczyków z Polski. Dostaną diamenty i dzieła sztuki
Sport
Cukier krzepi. Krajowa Grupa Spożywcza sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego
Sport
Półfinały Euro 2024: Dwa kroki do chwały
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Sport
Piękna i zdradliwa. Trawa zaszkodzi Hubertowi Hurkaczowi i polskiemu tenisowi?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą