Wygrał Hirvonen, Hołowczyc szósty

Dramatyczna walka na trasie Rajdu Polski rozstrzygnęła się niespełna dwa kilometry przed metą ostatniego odcinka specjalnego.

Aktualizacja: 29.06.2009 08:31 Publikacja: 29.06.2009 02:24

Zwycięzcy na podium w Mikołajkach

Zwycięzcy na podium w Mikołajkach

Foto: Fotorzepa

Po wypadku Jari-Mattiego Latvali i Miikki Anttili ekipie Forda uciekło podwójne zwycięstwo. Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja zajęli świetne, szóste miejsce.

Tysiące kibiców z całej Europy, którzy szczelnie obstawili trasy odcinków specjalnych wokół Giżycka i Mikołajek, przeżyło niesamowite emocje. Po piątkowej wpadce pięciokrotnych mistrzów świata, Sebastiena Loeba i Daniela Eleny, wydawało się, że kierowcy Forda mają podwójne zwycięstwo w kieszeni. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen pędzili po mazurskich szutrach niczym w transie, a Latvala cały czas trzymał się bardzo blisko. Różnica czasowa między fińskimi kierowcami rzadko przekraczała 10 sekund, ale rzesze ich rodaków, śpiewających zagrzewające do boju pieśni i wymachujących białymi flagami z niebieskim krzyżem, przeżyło w końcówce rajdu srogie rozczarowanie.

Na ostatniej próbie, rozgrywanej na równoległym torze pod Mikołajkami, teoretycznie nic nie mogło się już zmienić. Fińską parę dzieliło ponad 17 sekund różnicy, a trzecia załoga w rajdzie – Dani Sordo i Marc Marti w Citroenie C4 WRC – tracili do lidera ponad minutę. Na liczącym nieco ponad dwa i pół kilometra odcinku różnice między czołowymi kierowcami nie przekraczają kilku dziesiątych sekundy, zatem jasne było, że rajd jest praktycznie rozstrzygnięty. – Jadę bardzo spokojnie – mówił Latvala trzy odcinki przed metą. – Nie ma sensu już cisnąć. Naszym celem jest dojechanie do mety na drugim miejscu.

Młody Fin nie utrzymał jednak nerwów na wodzy. W obozie Forda szykowano się do otwierania szampanów, kiedy na starcie stanęły obok siebie dwa focusy WRC. Kilkanaście sekund później było już po wszystkim – na lewym zakręcie Latvala uderzył przodem w barierę i spod maski buchnęły kłęby dymu. Organizatorzy w pośpiechu musieli szukać norweskiej flagi, bo na najniższy stopień podium, za Hirvonena i Sordo, wskoczyli Henning Solberg i Cato Menkerud.

– Wciąż nie mogę uwierzyć w to, co przydarzyło się Jari-Mattiemu – mówił po rajdzie Hirvonen. – Wygrałem drugi rajd z rzędu i prowadzę w mistrzostwach jednym punktem. Zdecydowanie chcę wrócić na polskie trasy, to był najlepszy rajd w tym sezonie! Świetna organizacja, tłumy kibiców i brak problemów z korkami – komplementował Fin.

Loeb i Elena po zainkasowaniu 20 minut kary za nieukończenie piątkowego etapu rzucili się do odrabiania strat. Francuz wygrał sześć odcinków specjalnych i błyskawicznie piął się w górę tabeli, wyprzedzając kierowców jadących słabszymi samochodami. W zdobyciu dwóch punktów za siódme miejsce, poza wpadką Latvali i defektem silnika w samochodzie Sebastiena Ogiera, pomogło mu kierownictwo Citroena. W końcówce rajdu Jewgiennij Nowikow i Conrad Rautenbach, startujący w barwach Citroen Junior Team, otrzymali polecenie, aby zwolnić – ostatecznie Loeb wyprzedził ich odpowiednio o 11 i 5 sekund. – To lepsze niż nic – stwierdził mistrz świata, dopisując dwa punkty do swojego konta. – Cieszę się, że zdobyłem w Polsce punkty. Teraz muszę się skupić na kolejnym starcie.

Francuz, który po wygraniu pierwszych pięciu rajdów sezonu przeżywa teraz bardzo pechowy okres (czwarte miejsce we Włoszech, dachowanie w Grecji i przygoda z pieńkiem w Polsce), stracił prowadzenie w mistrzostwach świata. Hirvonen wyprzedza go o jeden punkt, a kolejne starcie odbędzie się w ojczyźnie kierowcy Forda – na przełomie lipca i sierpnia najlepsi kierowcy świata rywalizować będą na trasach Rajdu Finlandii.

Na swoich „domowych” trasach życiowy wynik uzyskał Krzysztof Hołowczyc. Pilotowany przez Łukasza Kurzeję olsztyński kierowca poprawił należący do niego od 1998 r. rekord polskiego zawodnika w rajdowych mistrzostwach świata. Jedenaście lat temu Hołowczyc był siódmy w Rajdzie Argentyny, a wczoraj przejechał rampę mety na szóstym miejscu i zdobył trzy punkty w klasyfikacji mistrzostw. – Dziękuję kibicom, nigdy wcześniej nie widziałem tylu ludzi i flag – powiedział Hołowczyc. – Ich energia i specjalna atmosfera bardzo mi pomogły. Od pięciu lat nie prowadziłem rajdówki WRC i przez ten czas wiele się zmieniło. Ford Focus WRC jest niesamowity!

Pechowy start zaliczyli za to dotychczasowi liderzy mistrzostw juniorów. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak przez 15 odcinków toczyli zaciętą batalię z Kevinem Abbringiem i Erwinem Mombaertsem. Trzy odcinki przed metą granatowy Suzuki Swift S1600 wypadł z rozjeżdżonych kolein na jednym z zakrętów i uderzył przodem w drzewo. – Przy pomocy kibiców wróciliśmy na drogę i przejechaliśmy jeszcze około 6 kilometrów – relacjonował swoją przygodę Kościuszko. – Na skutek uderzenia wyciekł płyn z chłodnicy i przegrzał się silnik. Dlatego nie mieliśmy szansy na kontynuowanie jazdy. – To najpiękniejsze odcinki specjalne, po których jeździłem – chwalił rajd Abbring. Po przygodzie Kościuszki na drugie miejsce awansował jego największy rywal w walce o mistrzostwo Junior WRC Martin Prokop. Czech zrównał się punktami z Polakiem, ale do końca sezonu zaliczy o jeden rajd więcej (juniorzy startują w wybranych przez siebie sześciu rajdach). Piąte miejsce w tej kategorii zajął jadący z dziką kartą Radosław Typa, pilotowany przez doświadczonego Macieja Wisławskiego, który 11 lat temu wraz z Hołowczycem zajął siódme miejsce w Argentynie.

[ramka][b]66. Rajd Polski:[/b] 1. M. Hirvonen (Finlandia, Ford Focus) 3:07.27,5; 2. D. Sordo (Hiszpania, Citroen C4) strata 1.10,3; 3. H. Solberg (Norwegia, Ford Focus) 2.05,7; 4. P. Solberg (Norwegia, Citroen Xsara) 2.24,3; 5. M. Wilson (W. Brytania, Ford Focus) 4.17,5; 6. K. Hołowczyc (Polska, Ford Focus) 4.33,9; 7. S. Loeb (Francja, Citroen C4) 19.15,1; ... 10. M. Bębenek (Polska, Mitsubishi Lancer) 23.08,7.

[b]Klasyfikacja MŚ kierowców (po 8 z 12 rajdów):[/b] 1. Hirvonen 58 pkt; 2. Loeb 57; 3. Sordo 39; 4. H. Solberg 27; 5. J.-M. Latvala (Finlandia) 25; 6. P. Solberg 25 ... 15. Hołowczyc 3.

[b]Klasyfikacja zespołów: [/b]1. Citroen Total WRT 106 pkt; 2. BP-Ford Abu Dhabi WRT 89; 3. Stobart VK M-Sport Ford RT 60.

[b]Klasyfikacja JWRC (po 6 z 8 rajdów): [/b]1. M. Kościuszko (Polska, Suzuki Swift S1600) 36 pkt.[/ramka]

Po wypadku Jari-Mattiego Latvali i Miikki Anttili ekipie Forda uciekło podwójne zwycięstwo. Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja zajęli świetne, szóste miejsce.

Tysiące kibiców z całej Europy, którzy szczelnie obstawili trasy odcinków specjalnych wokół Giżycka i Mikołajek, przeżyło niesamowite emocje. Po piątkowej wpadce pięciokrotnych mistrzów świata, Sebastiena Loeba i Daniela Eleny, wydawało się, że kierowcy Forda mają podwójne zwycięstwo w kieszeni. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen pędzili po mazurskich szutrach niczym w transie, a Latvala cały czas trzymał się bardzo blisko. Różnica czasowa między fińskimi kierowcami rzadko przekraczała 10 sekund, ale rzesze ich rodaków, śpiewających zagrzewające do boju pieśni i wymachujących białymi flagami z niebieskim krzyżem, przeżyło w końcówce rajdu srogie rozczarowanie.

Pozostało 85% artykułu
Sport
Wsparcie MKOl dla polskiego kandydata na szefa WADA
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sport
Alpy 2030. Zimowe igrzyska we Francji zagrożone?
Sport
Andrzej Duda i Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Czy to w ogóle możliwe?
Sport
Putin chciał zorganizować własne igrzyska. Rosja odwołuje swoje plany
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sport
Narendra Modi marzy o igrzyskach. Pójdzie na starcie z Arabią Saudyjską i Katarem?