Reklama

Dyrektor obiecuje: to nie będzie Dakar z przeceny

Kierowcy wystartowali w sobotę w Buenos Aires, meta 16 stycznia w Rosario. W rajdzie bierze udział dziesięciu Polaków.

Aktualizacja: 03.01.2016 23:20 Publikacja: 03.01.2016 19:00

Rafał Sonik rok temu wygrał rajd w konkurencji quadów

Rafał Sonik rok temu wygrał rajd w konkurencji quadów

Foto: PAP/EPA

Największe nadzieje związane są ze startem Rafała Sonika na quadzie. Przed rokiem biznesmen z Małopolski zwyciężył w tej konkurencji, w 2014 roku był drugi.

Samochodami jadą załogi: Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem, Adam Małysz z Francuzem Xavierem Panserim, Jakub Przygoński z Białorusinem Andriejem Rudnickim, Litwin Benediktas Vanagas z Sebastianem Rozwadowskim, Czech Miroslav Zapetal z Maciejem Martonem. Wśród motocyklistów wystartowali Maciej Berdysz i Jakub Piątek, a w kategorii ciężarówek – w załodze z Holendrem Gerardem de Rooyem i Hiszpanem Moisesem Torrallardoną – Dariusz Rodewald.

Na udział w tej nietypowej dla siebie przygodzie zdecydował się dziewięciokrotny mistrz świata WRC Sebastien Loeb. Na próbę wystartował w październiku w Maroku. – To zupełnie inna dyscyplina. Permanentna improwizacja, trasę odkrywamy podczas jazdy, a margines błędu jest minimalny – mówił Francuz przed startem.

Loeb, przez całą karierę rajdową związany z zespołem Citroena, przeszedł do Peugot Sport i w Ameryce Płd. jedzie Peugotem 2008 DKR. W historii rajdu z byłych mistrzów świata WRC tylko Ari Vatanen wygrał w debiucie (1987). Fin zwyciężał później jeszcze czterokrotnie. Mistrzem WRC (1990, 1992) i zwycięzcą Dakaru (2010) jest także Carlos Sainz. 53-letni Hiszpan jedzie także w tym roku, już po raz dziewiąty. Tym razem peugeotem.

To 38. edycja imprezy, ósma odbywająca się w Ameryce Płd. Zawodnicy pokonają blisko 9 tys. km, głównie w Argentynie, ale też w Boliwii. Organizatorzy musieli zrezygnować z odcinków w Chile – z powodu szkód, jakie wyrządziła tam ubiegłoroczna powódź – i w Peru zmagającego się ze skutkami zjawiska pogodowego El Nino. Ale i w Argentynie z pogodą nie zawsze jest dobrze.

Reklama
Reklama

W niedzielę rozegraniu pierwszego etapu przeszkodził intensywnie padający deszcz. Część trasy była nieprzejezdna, a helikoptery medyczne nie mogły wystartować.

W sobotę prolog przerwano z powodu wypadku. Auto prowadzone przez debiutującą w rajdzie Chinkę wpadło w tłum kibiców i raniło dziesięć osób, w tym dwie ciężko.

Najtrudniejsze etapy odbędą się jednak w Boliwii. 7 stycznia kierowcy pojadą z San Salvador de Jujuy do Uyuni. Znajdą się na wysokości 4600 m, rekordowej w historii rajdu. Dzień później sprawdzą się na najdłuższym (732 km) etapie wokół solniska Uyuni.

W drugim tygodniu – już w Argentynie – wyzwaniem będzie upał i jazda po piasku, szczególnie podczas dziesiątego etapu z odcinkiem specjalnym we Fiambali. Kilka lat temu skwaru nie wytrzymała tam połowa startujących. – To będzie prawdziwy Dakar, nie Dakar z przeceny. Zaskoczy nawet tych, którzy myślą, że znają te tereny – podkreśla dyrektor Etienne Lavigne.

Relacje z rajdu w Eurosporcie

Olimpizm
Hanna Wawrowska doceniona. Polska kolebką sportowego ducha
warszawa
Ośrodek Nowa Skra w pigułce. Miasto odpowiada na pytania dotyczące inwestycji
Sport
Liga Mistrzów. Barcelona – PSG: obrońcy trofeum wygrali rzutem na taśmę
Sport
Warszawa biegnie po rekord. W niedzielę odbędzie się 47. Nationale Nederlanden Maraton Warszawski
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sport
Znajdą się pieniądze na modernizację Polonii? Los inwestycji w rękach radnych
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama