Reklama

Afera w FIFA: sponsorzy się krzywią

Główni sponsorzy turniejów organizowanych przez Międzynarodową Federację Piłki Nożnej wyrażają niepokój w związku z oskarżeniami o korupcję działaczy. VISA nawet już grozi: „... trzeba rozważyć nasze umowy”

Aktualizacja: 28.05.2015 16:13 Publikacja: 28.05.2015 15:55

Skutki aresztowania i groźba ekstradycji do USA grupy ważnych działaczy FIFA mogą wkrótce mieć bardzo wymierny efekt. VISA już mówi o renegocjacjach kontraktów, Coca-Cola i McDonald's wyrażają zaniepokojenie i twierdzą, że uważnie monitorują sprawę, tylko firma Adidas na razie twierdzi, że będzie nadal zaangażowana w światowy futbol, choć naciska, by „... FIFA ustanowiła i przestrzegała standardy przejrzystości we wszystkim co robi".

Zagrożenie wycofania wsparcia ze strony VISA Inc. wydaje się poważne. Firma w oficjalnym oświadczeniu pisze o oczekiwaniu na natychmiastowe kroki w celu rozwiązania zagadnienia korupcji wśród działaczy FIFA. „Oczekujemy odbudowy kultury działania wedle mocnych procedur etycznych" – głosi oświadczenie. Jeśli tak się nie stanie – kontrakty mogą zostać renegocjowane, w domyśle – nawet zerwane.

VISA, główny partner FIFA podczas mistrzostw świata w Brazylii (2014), zapłaciła wówczas za główny pakiet sponsorski od 25 do 50 mln dol., podobnie jak Sony i Emirates Airlines. Ostatnia umowa firmy z FIFA rozszerzyła współpracę także na mistrzostwa świata w Rosji (2018) i Katarze (2022).

Innymi ważnymi partnerami FIFA są Adidas, Coca-Cola, Visa, Gazprom, Hyundai Motor Co. i Kia Motors Corp. Organizacja ma także umowy z Budweiserem i McDonald'sem. „Kryzys w FIFA nie wpłynie na nasze porozumienia sponsorskie" – podał, wedle doniesień agencji TASS, rzecznik Gazpromu Sergiej Kuprianow.

Strona internetowa organizacji Sporting Goods Intelligence (zajmującej się szeroko pojętym biznesem w sporcie) podała także, że amerykański Departament Sprawiedliwości śledzi także znaczącą aferą korupcyjną, w której występuje „amerykański producent sprzętu sportowego" w połączeniu z kontraktami sponsorskimi piłkarskiej reprezentacji Brazylii.

Reklama
Reklama

Brazylijczycy są sponsorowani od lat przez firmę Nike. Chociaż ta nazwa oficjalnie nie padła, Nike już zasygnalizowała, że będzie współpracować z władzami w tej sprawie.

Piłka nożna
FIFA The Best. Ewa Pajor, Robert Lewandowski i Wojciech Szczęsny bez nagród
Piłka nożna
Zinedine Zidane bliżej powrotu na trenerską ławkę. Jest ustne porozumienie
Piłka nożna
Przy Łazienkowskiej czekają na zbawcę. Legia kończy rok na dnie, niechlubny rekord pobity
Piłka nożna
Kacper Potulski. Strzelił gola Bayernowi, może wkrótce sprawdzi go Jan Urban
Piłka nożna
Czego Lech, Raków i Jagiellonia potrzebują do awansu w Lidze Konferencji?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama