Nowy sezon Formuły 1 to początek nowej ery

Regulaminowe zmiany mają wyrównać stawkę i dać kibicom więcej emocji.

Publikacja: 17.03.2022 21:00

Tytułu mistrza świata broni holenderski kierowca Red Bulla Max Verstappen

Tytułu mistrza świata broni holenderski kierowca Red Bulla Max Verstappen

Foto: Giuseppe CACACE/AFP

Samochody ogołocono z fantazyjnych dodatków aerodynamicznych, nadając nadwoziom i skrzydłom bardziej uproszczone kształty. W oczy rzucają się także obręcze kół o średnicy 18 cali, zastępujące dość już archaiczne felgi w nieprzystającym do współczesnych wyścigów rozmiarze 13 cali.

Sedno nowych przepisów kryje się jednak pod podłogą: wyprofilowany spód auta będzie teraz odpowiadał za lwią część docisku, dzięki któremu maszyny F1 pokonują zakręty z oszałamiającymi prędkościami. Docisk wytwarzany przez podłogę jest mniej podatny na zawirowania powietrza wywoływane przez poprzedzającą maszynę, będzie tych zawirowań też mniej za sprawą prostszej konstrukcji skrzydeł. Zatem w teorii jazda blisko za rywalem i wyprzedzanie powinny być łatwiejsze.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Formuła 1
Lewis Hamilton wciąż wygrywa z czasem
Formuła 1
Najlepszy wśród konstruktorów był McLaren. Nowe rozdanie w padoku
Formuła 1
Max Verstappen po raz czwarty mistrzem świata Formuły 1
Formuła 1
Deska kreślarska i notatnik pod pachą. Adrian Newey odchodzi z Red Bulla
Formuła 1
Wilk z Wall Street w owczej skórze. Kim jest Toto Wolff?