Dyrektor Orlenu dla "Rzeczpospolitej": Nie komentujemy wydarzeń w PZPN

Nie chcemy się angażować w tematy personalne. Mocno trzymamy kciuki za piłkarską reprezentację Polski i liczymy na awans na najbliższy mundial - mówi “Rz” Lidia Kołucka, dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu ORLEN.

Publikacja: 16.06.2025 16:22

Lidia Kołucka: Szukamy takich nazwisk, które będą budować markę i chcą osiągać coraz więcej, bo w ko

Lidia Kołucka: Szukamy takich nazwisk, które będą budować markę i chcą osiągać coraz więcej, bo w końcu sponsoring to jest część biznesu

Foto: materiały prasowe

Ostatnio w piłkarskiej reprezentacji było spore zamieszanie. Robert Lewandowski stracił opaskę kapitana i zrezygnował z gry w kadrze. Jakie to ma dla was znaczenie jako sponsora polskiej piłki?

Nie komentujemy wydarzeń w PZPN.

Wartość umowy sponsorskiej podnosi fakt, że w reprezentacji grają wielcy piłkarze, których wizerunek możecie wykorzystywać w kampaniach. Co oznacza dla Orlenu brak Roberta Lewandowskiego?

Dla nas jako sponsora kluczowe znaczenie mają adekwatność i ekwiwalentność świadczeń. Oczywiście znaczenie ma też wizerunek sponsorowanego podmiotu i ocena jak wpływa to na wizerunek marki. Kontrakty długoterminowe mają to do siebie, że w czasie ich trwania może się dużo zmienić: kontuzje, odejścia etc. I dlatego zawsze na bieżąco oceniamy znaczenie danego kontraktu.

Oczywiście, oceniamy też adekwatność świadczeń, które otrzymujemy.

Czytaj więcej

Michał Probierz odchodzi. Pożar ugaszony, czas na nowy rozdział

Przedłużający się brak w kadrze Roberta Lewandowskiego oznaczałby, że renegocjujecie umowę?

Nie odpowiem panu na to pytanie. Każdego partnera w ramach obowiązujących umów traktujemy z takim samym szacunkiem, dlatego takie kwestie omawiamy przy zamkniętych drzwiach, a nie na forum publicznym.

W czwartek rano do dymisji podał się selekcjoner Michał Probierz…

Tak jak mówiłam na początku, nie chcemy się angażować w tematy personalne. Mocno trzymamy kciuki za reprezentację i liczymy na awans na najbliższy mundial.

Czytaj więcej

Stefan Szczepłek: Dymisja na życzenie

Orlen to jednak nie tylko piłka nożna. Od wielu lat jesteście największym sponsorem polskiego sportu.

Skala wsparcia oczywiście ma znaczenie, ale wolę, żeby mówić o Orlenie jako najlepszym partnerze polskiego sportu, a na to składa się wiarygodność, przewidywalność i najlepsze standardy współpracy.

Orlen to kluczowa spółka dla polskiej gospodarki i dziś, kiedy Orlen cieszy się najwyższą historyczną wyceną od dnia fuzji, ten cel nabiera specjalnego znaczenia. To zobowiązanie, by nasze wsparcie budowało siłę polskiego sportu.

Dążymy do tego, żeby logo naszej firmy łączyło kibiców i kojarzyło się ze wspaniałymi sportowymi emocjami. Rozpoczęcie współpracy sponsoringowej oznacza pozyskanie wiarygodnego i rzetelnego partnera, w oparciu o przejrzyste zasady i wspólnie przyjęty harmonogram działań.

Do Orlen Team dołączyli kolejni młodzi lekkoatleci: Pia Skrzyszowska, Adrianna Sułek-Schubert, Anna Matuszewicz, Jakub Szymański i Maksymilian Szwed. Czym się kierowaliście wybierając akurat te nazwiska?

Dla nas to zaszczyt, że możemy pracować z tak utalentowanymi i zdeterminowanymi sportowcami. Dodatkowo, ci młodzi ludzie chcą budować wspólnotę wokół sportu, razem z nami, ale też ze związkami sportowymi, fundacjami. Szukamy takich nazwisk, które będą budować markę i chcą osiągać coraz więcej, bo w końcu sponsoring to jest część biznesu. W ten sposób realizujemy hasło naszej strategii, energia jutra zaczyna się dziś, wierzymy, że podejmowane decyzje sponsoringowe przyniosą nam wszystkim dużo satysfakcji i będą łączyć we wspólnym przeżywaniu sportowych emocji.

Stawiacie na młodych, rozwojowych sportowców?

W sponsoringu stawiamy na dzieci i młodzież, to jest dla nas priorytet. Mamy cały pakiet działań skierowanych do dzieci, których celem jest popularyzacja aktywności fizycznej. Wspieramy kluby Sportowego Orlenu, program Piłkarska Przyszłość z Orlenem, Futbol plus czy Akademię Motorsportu. Stawiamy na młodych, bo chcemy budować przyszłych mistrzów świata i mistrzów olimpijskich. Jesteśmy zarazem wierni i towarzyszymy tym zawodnikom i zawodniczkom, którzy są z nami od wielu lat. Anita Włodarczyk jest naszą gwiazdą, ambasadorką programu Sportowy Orlen i współpracuje z nami już od ponad 15 lat.

Na co mogą liczyć sportowcy dołączający do Orlen Teamu?

To jest umowa ambasadorska, która umożliwia im realizację planu treningowego. Działamy w porozumieniu ze związkami sportowymi, jak choćby z PZLA czy fundacjami np. Fundacją Wybiegaj Przyszłość, bo tam są fachowcy, którzy wiedzą, czego zawodnicy i zawodniczki potrzebują w danym momencie ich kariery. Oczywiście, w zamian otrzymujemy konkretne świadczenia marketingowe, bo tak działa biznes, ale chcemy iść dalej i promować wspólnie wartości: determinację, etos pracy, fair play. Chcemy eksponować i doceniać rolę kobiet w sporcie.

Z jednej strony jest Orlen Team, czyli działanie na pograniczu CSR, praca z młodymi sportowcami. Z drugiej strony Orlen przez wiele lat był zaangażowany w Formułę 1, gdzie mógł liczyć na ekspozycję globalną. Jak te dwie gałęzie marketingu ze sobą porównać?

Marketing jest narzędziem wspomagającym realizację strategii biznesowej. Chcemy być ukochaną marką klientów i wzorem ładu korporacyjnego. Tak dobieramy współpracę, żeby realizowały cel firmy odpowiedzialnej, za to, co robi, która jest liderem na rynku i od której się wiele oczekuje.

Ostatnio w piłkarskiej reprezentacji było spore zamieszanie. Robert Lewandowski stracił opaskę kapitana i zrezygnował z gry w kadrze. Jakie to ma dla was znaczenie jako sponsora polskiej piłki?

Nie komentujemy wydarzeń w PZPN.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Piłka nożna
Nowy selekcjoner reprezentacji Polski. Do PZPN zgłosił się nawet Miroslav Klose
Piłka nożna
Drzwi na mundial szeroko otwarte. Zagrają nawet Jordania i Uzbekistan
Piłka nożna
Kto nowym selekcjonerem reprezentacji Polski? Karuzela zaczyna się kręcić
Piłka nożna
Edward Iordanescu. Wprowadził Rumunię na Euro 2024, teraz ma odzyskać mistrzostwo dla Legii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Piłka nożna
Michał Probierz odchodzi. Pożar ugaszony, czas na nowy rozdział