Afera w FIFA: sponsorzy się krzywią

Główni sponsorzy turniejów organizowanych przez Międzynarodową Federację Piłki Nożnej wyrażają niepokój w związku z oskarżeniami o korupcję działaczy. VISA nawet już grozi: „... trzeba rozważyć nasze umowy”

Aktualizacja: 28.05.2015 16:13 Publikacja: 28.05.2015 15:55

Prezydent FIFA Sepp Blatter podczas ceremonii otwarcia kongresu FIFA w Zurychu - czas zejść ze sceny...?

Foto: AFP

Skutki aresztowania i groźba ekstradycji do USA grupy ważnych działaczy FIFA mogą wkrótce mieć bardzo wymierny efekt. VISA już mówi o renegocjacjach kontraktów, Coca-Cola i McDonald's wyrażają zaniepokojenie i twierdzą, że uważnie monitorują sprawę, tylko firma Adidas na razie twierdzi, że będzie nadal zaangażowana w światowy futbol, choć naciska, by „... FIFA ustanowiła i przestrzegała standardy przejrzystości we wszystkim co robi".

Zagrożenie wycofania wsparcia ze strony VISA Inc. wydaje się poważne. Firma w oficjalnym oświadczeniu pisze o oczekiwaniu na natychmiastowe kroki w celu rozwiązania zagadnienia korupcji wśród działaczy FIFA. „Oczekujemy odbudowy kultury działania wedle mocnych procedur etycznych" – głosi oświadczenie. Jeśli tak się nie stanie – kontrakty mogą zostać renegocjowane, w domyśle – nawet zerwane.

VISA, główny partner FIFA podczas mistrzostw świata w Brazylii (2014), zapłaciła wówczas za główny pakiet sponsorski od 25 do 50 mln dol., podobnie jak Sony i Emirates Airlines. Ostatnia umowa firmy z FIFA rozszerzyła współpracę także na mistrzostwa świata w Rosji (2018) i Katarze (2022).

Innymi ważnymi partnerami FIFA są Adidas, Coca-Cola, Visa, Gazprom, Hyundai Motor Co. i Kia Motors Corp. Organizacja ma także umowy z Budweiserem i McDonald'sem. „Kryzys w FIFA nie wpłynie na nasze porozumienia sponsorskie" – podał, wedle doniesień agencji TASS, rzecznik Gazpromu Sergiej Kuprianow.

Strona internetowa organizacji Sporting Goods Intelligence (zajmującej się szeroko pojętym biznesem w sporcie) podała także, że amerykański Departament Sprawiedliwości śledzi także znaczącą aferą korupcyjną, w której występuje „amerykański producent sprzętu sportowego" w połączeniu z kontraktami sponsorskimi piłkarskiej reprezentacji Brazylii.

Brazylijczycy są sponsorowani od lat przez firmę Nike. Chociaż ta nazwa oficjalnie nie padła, Nike już zasygnalizowała, że będzie współpracować z władzami w tej sprawie.

Piłka nożna
Finał Pucharu Polski na PGE Narodowym. Kamil Grosicki chce wygrać dla córki
Piłka nożna
Liga Mistrzów. Wieczór efektownych bramek w Barcelonie
Piłka nożna
Litwa i Łotwa mogą stracić mistrzostwa Europy z powodu Białorusi. UEFA myśli
Piłka nożna
Wielka gra o finał Ligi Mistrzów. Barcelona nie zlekceważy Interu
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Piłka nożna
Liga Mistrzów. Paris Saint-Germain bliżej spełnienia marzeń o finale
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne