Śliskie szutry Walii

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak na trudnych trasach Rajdu Walii będą bronić prowadzenia w WRC-2. To ich przedostatni występ w tegorocznych mistrzostwach świata.

Publikacja: 03.10.2019 19:12

Kajetan Kajetanowicz

Kajetan Kajetanowicz

Foto: Rzeczpospolita, Robert Gardziński

Do końca zmagań pozostają jeszcze trzy rundy – w Walii, Hiszpanii i Australii – ale polski duet ma już na koncie pięć startów. Uczestnicy WRC-2 mogą wystartować maksymalnie w siedmiu rajdach, a do końcowego wyniku zalicza się sześć najlepszych rezultatów. Kajetanowicz i Szczepaniak nie ukończyli Rajdu Argentyny, więc wszystkie pozostałe starty mogą uwzględnić w swoim dorobku. A ten jak na pierwszy pełny sezon rywalizacji w WRC-2 na razie jest imponujący. Cztery ukończone rajdy przyniosły im dwie trzecie lokaty i jedną drugą, a także zwycięstwo.

Właśnie po triumfie w Turcji polski duet wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji. Tyle samo punktów (73) zgromadzili Rosjanie Nikołaj Griazin i Jarosław Fiedorow, ale, po pierwsze, mają na koncie o jeden start więcej, a po drugie, ich bilans – decydujący w przypadku równej zdobyczy – jest wyraźne gorszy: jedno zwycięstwo, jedna druga lokata i trzy piąte miejsca.

W lepszej sytuacji są natomiast inni rywale. Meksykanin Benito Guerra i Francuz Pierre-Louis Loubet wystartowali w czterech rundach i tracą odpowiednio 4 oraz 10 pkt do Kajetanowicza. Piąty w klasyfikacji Ole Christian Veiby zgromadził o 23 pkt mniej od liderów (zwycięstwo to 25 pkt), ale Norweg w pięciu startach dwa razy nie dojeżdżał do mety.

Poza Griazinem cała czołówka WRC-2 stawi się na starcie w Walii. Dla Kajetanowicza będzie to pierwszy start w jednej z najtrudniejszych rund, zatem w mocnej stawce 16 załóg miejsce na podium byłoby ogromnym sukcesem. Polski kierowca podjął decyzję o powrocie do Volkswagena Polo R5 – jadąc tą rajdówką, zajmował trzecie lokaty na Korsyce i w Niemczech.

– Pewnie sporo osób zastanawia się, dlaczego co rajd zmieniamy samochód – mówi kierowca, który w tym sezonie jeździ też Skodą Fabią R5. – Nie są to przypadkowe decyzje, Walia charakteryzuje się śliskimi i szutrowymi trasami, a Volkswagen Polo dobrze sobie na nich radzi. Czekają na nas wyjątkowo trudne odcinki specjalne, do których trzeba podejść z pokorą, zwłaszcza w debiucie – tłumaczy Kajetanowicz.

Decydująca może się okazać sobota: w drugim dniu zmagań załogi pokonają prawie połowę dystansu całego rajdu – ponad 150 km jazdy na czas, a pomiędzy odcinkami specjalnymi nie ma przerw na serwis. Trzeba radzić sobie samemu.

W klasyfikacji generalnej mistrzostw świata awaria w Rajdzie Turcji poważnie skomplikowała sytuację liderów, Otta Tanaka i Martina Jarveoji. Przewaga estońskiej załogi Forda nad broniącymi tytułu Sebastienem Ogierem i Julienem Ingrassią stopniała do 17 pkt. Francuski duet, w tym sezonie reprezentujący Citroena, zwyciężał na walijskich szutrach pięć razy w poprzednich sześciu edycjach tego rajdu.

żużel
Obóz dezintegracyjny żużlowej reprezentacji. Jeden z liderów wyjechał z Malty i został usunięty z kadry
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
żużel
Finał Drużynowego Pucharu Świata na żużlu w 2026 roku na PGE Narodowym w Warszawie
żużel
Speedway Grand Prix w 2025 roku już bez Cardiff. Zaskakująca decyzja władz światowego żużla
żużel
Tak będzie hartować się Stal. W Gorzowie mają plan naprawczy, czekają na ruch miasta
żużel
Legenda nad przepaścią. W tydzień musi znaleźć miliony