Kibice chcieli zmian: minione cztery lata przebiegały pod dyktando Volkswagena i francuskiego duetu Sebastien Ogier/Julien Ingrassia. W 52 rozegranych w tym czasie rajdach załogi startujące samochodami Polo WRC oddały rywalom ledwie dziewięć trofeów, a Ogier w drodze po cztery tytuły z rzędu zgarnął do gabloty aż 31 zwycięskich pucharów.
Nie przeszkodziły mu nawet narodziny synka. Tim przyszedł na świat w czerwcu zeszłego roku, ale nie zabrał ojcu nawet kilku dziesiątych sekundy na kilometrze. Ogier z Ingrassią skończyli kolejny sezon na szczycie i zwolennicy nieprzewidywalności mogli liczyć już tylko na regulaminową rewolucję.
Planowane od paru lat zmiany miały na celu przyspieszenie rajdówek i nadanie im bardziej dynamicznego wyglądu. Zwiększono moc silników o około 80 KM (do 380 KM z jednostek o pojemności 1,6 litra), zezwolono na stosowanie sterowanego przez kierowcę centralnego mechanizmu różnicowego, powiększono hamulce na asfalt, rozbudowano aerodynamikę i poszerzono nadwozia. Auta WRC w specyfikacji 2017 wyglądają bardziej drapieżnie, a pierwsza runda zmagań (rajd Monte Carlo) przyniosła wyjątkową dramaturgię. Ale ponownie triumfowali Ogier z Ingrassią, pomimo że nie zasiadali już w maszynie do wygrywania, jaką stało się Polo WRC.
Zmiany zmianami, ale największy wstrząs w rajdowym porządku wywołał sam koncern Volkswagen: mając już gotową i przetestowaną nową rajdówkę, nagle skasował cały program WRC. Ogier został na lodzie i wybrał starty Fordem Fiestą WRC w barwach brytyjskiego M-Sportu.
Po rejteradzie VW na placu boju pozostały cztery zespoły: poza M-Sportem i rosnącym w siłę Hyundaiem (dwa zwycięstwa w sezonie 2016 i wicemistrzostwo świata Thierry Neuville'a) do stawki wróciły Citroën i Toyota. Z wielkim powrotem mamy do czynienia zwłaszcza w przypadku japońskiego producenta, który odszedł z WRC po sezonie 1999, skupiając się wówczas (jak czas pokazał, bez sukcesów) na Formule 1. Z kolei Citroën pauzował tylko przez rok, przygotowując rajdówki w myśl nowych regulaminów. Francuskie auta wyjeżdżały od czasu do czasu na odcinki specjalne w minionym sezonie, realizując okrojony program startów – i Kris Meeke zanotował nawet dwie wygrane.