Grand Prix Singapuru: w niedzielę Vettel może obronić tytuł

W niedzielę Grand Prix Singapuru. Sebastian Vettel może obronić tytuł

Aktualizacja: 23.09.2011 20:22 Publikacja: 23.09.2011 20:13

Sebastian Vettel

Sebastian Vettel

Foto: AFP

Weekend na spektakularnym torze w Singapurze zaczął się od organizacyjnej wpadki: pierwszy trening ruszył z opóźnieniem i został skrócony o pół godziny, bo sędziowie mieli zastrzeżenia do poziomu bezpieczeństwa.

Po treningu azjatyckiego Pucharu Porsche Carrera w niektórych miejscach toru poluzowały się biało-czerwone krawężniki, zwane w wyścigowym żargonie tarkami. Plastikowe elementy o pofałdowanej powierzchni wyznaczają granice toru i jednocześnie zniechęcają kierowców do skracania sobie drogi, bo jazda po nich powoduje wibracje i w ekstremalnych przypadkach może zakończyć się uszkodzeniem ogumienia lub przedniego skrzydła. Poluzowane tarki wzbudziły zrozumiały niepokój kierownictwa zawodów i porządkowi gorączkowo usuwali zagrażające bezpieczeństwu kierowców elementy. Słusznie zdecydowano, że lepiej w ogóle się ich pozbyć, niż ryzykować całkowite się ich oderwanie pod kołami bolidów.

Przez to uciekło pierwsze 30 minut piątkowych jazd. Zwykle na początku pierwszej sesji kierowcy spokojnie czekają na poprawę warunków, ale na nietypowym torze w Singapurze okrążenia treningowe są bardzo cenne. Fakt, że jeździ się tu po zmroku i w świetle potężnych reflektorów nie ma większego znaczenia dla zawodników, liczy się raczej odpowiednie dostosowanie samochodów do wyboistej nawierzchni ulicznej trasy i zadbanie o takie ustawienia, które zapewniają jak najlepsze wyjście z każdego z 23 zakrętów tego przypominającego betonowy labirynt toru.

Wieczorna pora rozgrywana kwalifikacji i wyścigu to ukłon nie tylko w stronę europejskich telewidzów, ale także spora ulga dla kierowców. Równikowe upały panujące za dnia zamieniłyby jazdę w prawdziwą torturę. Po zachodzie słońca jest nieco chłodniej, ale zachowanie pełnej koncentracji w trakcie długiego wyścigu (żadna z trzech poprzednich edycji GP Singapuru nie trwała krócej niż godzinę i 56 minut, a regulaminowy maksymalny czas trwania zawodów wynosi dwie godziny) po wąskim i nierównym torze będzie nie lada wyzwaniem.

Po skróconych piątkowych jazdach wydaje się, że walka o zwycięstwo powinna się rozegrać między zmierzającym po drugi z rzędu mistrzowski tytuł Vettelem i wiceliderem klasyfikacji Fernando Alonso. Na pojedynczym okrążeniu szybszy o 0,2 sekundy był kierowca Red Bulla, ale przy sprawdzianach samochodów obciążonych paliwem na wyścig różnice między nimi były niewielkie.

Mniej powodów do optymizmu mieli kierowcy McLarena – Lewis Hamilton był co prawda trzeci w klasyfikacji dnia, ale do Vettela stracił aż 0,7 sekundy. Jenson Button po błędzie w drugim treningu wypadł z toru, nie był w stanie wrzucić wstecznego biegu i zostawił samochód na poboczu. Wysoka forma Alonso oznacza, że jeśli Hiszpan uniknie przygód i dojedzie w niedzielę na podium, to koronacja Vettela odwlecze się do kolejnego wyścigu.

Kwalifikacje w sobotę o godz. 16, wyścig w niedzielę o 14. Transmisje w Polsacie i Polsacie Sport Extra.

KLASYFIKACJA MŚ KIEROWCÓW (po 13 z 19 wyścigów)

1. S. Vettel (Niemcy, Red Bull) 284 pkt;

2. F. Alonso (Hiszpania, Ferrari) 172;

3. J. Button (W. Brytania, McLaren) 167;...

9. W. Pietrow (Rosja, Renault) 34;

18. B. Senna (Brazylia, Renault) 2.

KONSTRUKTORZY

1. Red Bull 451 pkt;

2. McLaren 325;

3. Ferrari 254;

Weekend na spektakularnym torze w Singapurze zaczął się od organizacyjnej wpadki: pierwszy trening ruszył z opóźnieniem i został skrócony o pół godziny, bo sędziowie mieli zastrzeżenia do poziomu bezpieczeństwa.

Po treningu azjatyckiego Pucharu Porsche Carrera w niektórych miejscach toru poluzowały się biało-czerwone krawężniki, zwane w wyścigowym żargonie tarkami. Plastikowe elementy o pofałdowanej powierzchni wyznaczają granice toru i jednocześnie zniechęcają kierowców do skracania sobie drogi, bo jazda po nich powoduje wibracje i w ekstremalnych przypadkach może zakończyć się uszkodzeniem ogumienia lub przedniego skrzydła. Poluzowane tarki wzbudziły zrozumiały niepokój kierownictwa zawodów i porządkowi gorączkowo usuwali zagrażające bezpieczeństwu kierowców elementy. Słusznie zdecydowano, że lepiej w ogóle się ich pozbyć, niż ryzykować całkowite się ich oderwanie pod kołami bolidów.

Sport
Kodeks dobrych praktyk. „Wysokość wsparcia będzie przedmiotem dyskusji"
Sport
Wybitni sportowcy wyróżnieni nagrodami Herosi WP 2025
Sport
Rafał Sonik z pomocą influencerów walczy z hejtem. 8 tysięcy uczniów na rekordowej lekcji
doping
Witold Bańka jedynym kandydatem na szefa WADA
Materiał Partnera
Herosi stoją nie tylko na podium