Większość pracy syndykatów pozostaje głęboko ukryta w hangarach nabrzeży oraz pracowniach projektantów, ale na wodzie trudniej o zachowanie tajemnicy. Wywiadowcy śledzą się więc wzajemnie w dniach testów z lądu, wody i powietrza, o czym powszechnie wiadomo. Przynajmniej dla zachowania pozorów, ostatnimi laty wprowadzono wzajemny zakaz zbliżania się do jachtów konkurencji na odległość mniejszą niż 200 m.
Współczesne urządzenia fotograficzne i pomiarowe dają sobie radę z tym dystansem, ale niekiedy ciekawość, a może ambicja szpiegowska zwycięża i zasady są łamane. Kilka dni temu międzynarodowy sąd żeglarski uznał, że broniący Pucharu Ameryki syndykat Oracle Team USA dowodzony przez miliardera Larry'ego Ellisona jest winien szpiegostwa w ten sposób, że obserwatorzy Oracle pojawili się wewnątrz zabronionej strefy przy katamaranie ekipy Luna Rossa podczas listopadowych testów w Zatoce Hauraki, nieopodal Auckland.
Oskarżeni bronili się sprytnie: twierdzili, że to Luna Rossa podpływała za blisko do ich stojącej w miejscu łodzi obserwacyjnej, co w zasadzie było prawdą. Szpiedzy z kamerą po prostu tak sprawnie i szybko stawiali na wodzie swoją łódkę, by Włosi musieli koło niej przepłynąć. Sąd nie dał się nabrać i wymierzył karę: pięć dni zakazu treningu i testowania sprzętu (rywale chcieli 15) oraz nakaz zapłacenia kosztów pozwu, w wysokości 15 tys. dolarów.
Takie pieniądze w tej zabawie wielkiej roli nie grają, ale zamknięcie w dokach na kilka dni to jest poważna kara (dni testowe są dokładnie liczone i ograniczone, jak w Formule 1), gdyż Team Oracle w październiku przeżył poważną katastrofę, ich katamaran widowiskowo rozbił się na wodach zatoki San Francisco, niedaleko mostu Golden Gate, przez co stracił wart 2 mln euro maszt-skrzydło i tzw. hydro-płetwę. Te i inne usterki spowodowały co najmniej trzy tygodnie opóźnienia w przygotowaniach. Wedle niezależnych obserwatorów, dziś Luna Rossa i Emirates Team New Zealand mają znacząco szybsze katamarany, niż Amerykanie i Szwedzi, którzy też mieli awarię i wypadek podczas testowania prototypu.