Prezentacja kryzysowa

Dziś zobaczymy samochód Roberta Kubicy na sezon 2009. Rąbka tajemnicy BMW uchyliło w tamtym roku, a na torze pod Walencją opuści wszystkie zasłony.

Aktualizacja: 20.01.2009 12:58 Publikacja: 20.01.2009 02:48

Nie ma już wystawnych bankietów, wielkich scen, reflektorów i kłębów sztucznego dymu. Jest kryzys, krótkie sesje zdjęciowe i wyjazd samochodu na tor.

Tak wczoraj w portugalskim Portmao prezentowały swoje bolidy zespoły Williams i Renault. FW31 i R29 po prostu wyjechały rankiem na tor i w rękach kierowców od razu rozpoczęły pracę. F1.09, nowa broń Roberta Kubicy i Nicka Heidfelda, dziś pojawi się na torze pod Walencją, da się sfotografować, poczeka, aż kierowcy i szefostwo skończą konferencję prasową i po południu ruszy do testów.

Trudno myśleć o wielkich fetach, gdy Formułę 1 opuszczają kolejni sponsorzy. Stajnia BMW Sauber też straciła właśnie jednego z nich. Umowy nie przedłużył bank Credit Suisse wspierający Saubera od 2001 roku.

Podobnie jak w przypadku już zaprezentowanych samochodów (Ferrari, McLarena, Toyoty, Williamsa i Renault) tegoroczny bolid Kubicy będzie się znacznie różnił od poprzedników.

Ekipa BMW Sauber już przyzwyczaiła kibiców do nowego wyglądu samochodu, bo jako jedyny zespół w stawce podczas listopadowych i grudniowych testów jeździła z praktycznie kompletnym pakietem aerodynamicznym na sezon 2009. Szerokie i płaskie przednie skrzydło, węższy i zawieszony wyżej tylny spojler oraz brak dodatkowych skrzydełek i owiewek na nadwoziu to najważniejsze zmiany wymuszone przez nowe przepisy. Do tego dochodzą gładkie opony slick, powracające do Formuły 1 po 11 sezonach przerwy. Oczywiście wygląd bolidu będzie inny niż znany z zimowych testów, bo wówczas nowe elementy aerodynamiczne po prostu przymocowano do zeszłorocznego nadwozia. Można powiedzieć, że był to bolid hybrydowy. Prezentowany dzisiaj samochód jest od podstaw zaprojektowany z myślą o sezonie 2009.

[wyimek]Nowości w przepisach jest tak dużo, że zmieniły całą filozofię konstruowania nadwozia[/wyimek]

Wewnątrz nowinką jest przede wszystkim system KERS odzyskujący energię podczas hamowania i pozwalający na chwilowy wzrost mocy przy przyspieszaniu. BMW Sauber, podobnie jak większość zespołów, używa systemu opartego na akumulatorach ładowanych podczas hamowania. Ale już Williams FW31 wyposażony jest w system mechaniczny, w którym energia magazynowana jest za pomocą koła zamachowego. W sezonie, w którym na tory trafia zupełnie nowa technologia, niesprawdzona jeszcze w akcji, taka różnica konstrukcyjna może poważnie wpłynąć na układ sił w stawce.

Nowe przepisy wymusiły wprowadzenie poważnych modyfikacji w samej filozofii konstruowania nadwozia. Większa przyczepność gładkich opon, mniejszy wpływ aerodynamiki oraz dodatkowa masa (około 30 kilogramów) układu KERS mogą wpłynąć choćby na położenie środka ciężkości, podstawowy parametr samochodu. Wiąże się to bezpośrednio z długością bolidu i nie można już tego skorygować podczas sezonu.

Jeśli więc chodzi o inżynierów, to oni karty już rozdali. Ten zespół, który nie do końca trafnie przewidział zachowanie nowego bolidu na torze, będzie miał problemy z odrobieniem strat. Po pierwsze najważniejsze parametry nie mogą już zostać poprawione, a po drugie – podczas sezonu będzie obowiązywał zakaz jazd testowych poza oficjalnymi weekendami Grand Prix. Zapowiadają się bardzo pracowite miesiące.

Nie ma już wystawnych bankietów, wielkich scen, reflektorów i kłębów sztucznego dymu. Jest kryzys, krótkie sesje zdjęciowe i wyjazd samochodu na tor.

Tak wczoraj w portugalskim Portmao prezentowały swoje bolidy zespoły Williams i Renault. FW31 i R29 po prostu wyjechały rankiem na tor i w rękach kierowców od razu rozpoczęły pracę. F1.09, nowa broń Roberta Kubicy i Nicka Heidfelda, dziś pojawi się na torze pod Walencją, da się sfotografować, poczeka, aż kierowcy i szefostwo skończą konferencję prasową i po południu ruszy do testów.

Pozostało 82% artykułu
Sport
Andrzej Duda i Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Czy to w ogóle możliwe?
Sport
Putin chciał zorganizować własne igrzyska. Rosja odwołuje swoje plany
Sport
Narendra Modi marzy o igrzyskach. Pójdzie na starcie z Arabią Saudyjską i Katarem?
Sport
Plebiscyt na Najlepszego Sportowca Polski. Poznaliśmy nominowanych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Sport
Zmarł Michał Dąbrowski, reprezentant Polski w szermierce na wózkach, medalista z Paryża
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska