Polacy kontra Atlantyk

Jeśli wiatr pozwoli, to w poniedziałek o 14.45 polski jacht „Energa” z załogą Zbigniew Gutkowski i Maciej Marczewski rozpocznie regaty Transat Jacques Vabre 2013. Wyścig przez Atlantyk, z Francji do Brazylii, starym szlakiem kawowym

Aktualizacja: 02.11.2013 21:14 Publikacja: 01.11.2013 20:21

Polacy kontra Atlantyk

Foto: ENERGA Sailing

Regaty Transat Jacques Vabre odbywają się od 20 lat. Obecna edycja ma numer 11. Od 1993 roku z Hawru wyrusza flota, która pokonuje trasę między znanym francuskim portem i Ameryką Południową, przypominając przy okazji historię XVIII-wiecznych kliprów dostarczających kawę do Europy.

Wyścig ma we Francji dużą renomę, startują w nim często wybitni żeglarze. Choć względnie krótki (trwa około trzech tygodni, niekiedy mówi się, że to sprint przez Atlantyk), jest uważany za spore wyzwanie, a także doskonały trening dla tych, którzy chcą mierzyć się z jeszcze większymi zadaniami.

W tym roku trasa liczy 5450 mil morskich, wiedzie z Hawru do brazylijskiej mariny Itajai. Na start zgłosiły się 44 załogi, w czterech klasach: IMOCA Open 60, Open 40, Multi 50 i MOD 70. Po raz pierwszy są w tej stawce Polacy: Zbigniew Gutkowski i Maciej Marczewski, którzy na jachcie „Energa" wystartują w klasie IMOCA Open 60.

Kapitan Gutkowski to znana postać, każdy kto interesuje się żeglarstwem pamięta jego dramatyczną walkę w ostatnich regatach samotników dookoła świata – Vendée Globe 2012/13. Wcześniej ukończył regaty okołoziemskie The Race 2000 (był w załodze katamaranu „Warta Polpharma") i samotne regaty regaty Velux 5 Oceans edycja 2010/11 – mimo awarii jachtu i kontuzji zajął świetne drugie miejsce.

Gdański żeglarz zdobył ogromne morskie doświadczenie w dziesiątkach rejsów na różnych jednostkach, od 85-stopowych katamaranów, po trimarany klasy Orma 60 i jednokadłubowe jachty klasy Volvo 60, Imoca Open 60 i Eco 60. W wyścigu do Brazylii towarzyszyć mu będzie jako drugi skiper i specjalista techniczny Maciej Marczewski, także żeglarz z bogatym doświadczeniem. Był m. in. członkiem MK Cafe Sailing Team, pracował w załodze „Warty-Polpharmy", jachtu „Bank BPH", był także kapitanem technicznym trimaranu „Bonduelle" w regatach Nokia OOPS Cup i „Operon Racing" w regatach Velux 5 Oceans 2010/11.

Załoga „Energi" chce przypomnieć, że Polacy potrafią wiele osiągnąć w ambitnym żeglarstwie oceanicznym, że mają umiejętności i potrafią walczyć o dobry wynik. Jest to także etap przygotowań do jeszcze większej przygody – okołoziemskich regat Barcelona World Race, które wystartują w 2014 roku.

Gutkowski i Marczewski mają dobry jacht – „Energa" to zbudowana w 2007 jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq. Podstawowe parametry: długość 18,28 m, szerokość 5,94 m, zanurzenie 4,50 m, wysokość masztu 28 m, powierzchnia żagli – 300 m kw. na wiatr i 550 m kw. z wiatrem, balast 8500 kg. Zbudowana głównie z karbonu, bardzo szybka, nowoczesna, nie ustępuje jachtom rywali.

Po kilku tygodniach przygotowań w Gdańsku „Energa" przypłynęła bez większych problemów do portu w północnej Normandii i dziesięć dni przed startem stanęła w największej marinie we Francji. Jacht przeszedł pomyślnie ostatnie testy na wodzie, przeszedł także kontrolę techniczną – przede wszystkim dotyczącą wyposażenia, od którego zależy bezpieczeństwo załogi: kombinezony, sprzęt pirotechniczny, wszelkie środki łączności – telefony, anteny satelitarne, UKF, AIS, radar.

26 października otworzono w Hawrze miasteczko regatowe, ale nagły sztorm, którzy przeszedł nad portem kazał je na dwa dni zamknąć, bo wiało najmocniej od ćwierć wieku. Prognozy były znane, więc jachty zabezpieczono.

Do startu zostało niewiele czasu, lecz wiatr nie słabł, więc termin wypłynięcia jachtów trzeba było przesunąć z niedzieli o 13.02 na poniedziałek o 14.45. Wedle prognoz w niedzielę, 3 listopada koło południa podmuchy będą zbyt silne. Prognozy mówią także, że jeden z z szybko rozbudowujących się niżów znajdzie się na drodze floty Transat Jacques Vabre w kilka godzin po starcie, na wyjściu z Kanału La Manche do Zatoki Biskajskiej. Uczestnicy nie będą mieli lekko już od pierwszych mil.

Regaty można śledzić na stronie internetowej energasailing.pl lub www.transat-jacques-vabre.com

Regaty Transat Jacques Vabre odbywają się od 20 lat. Obecna edycja ma numer 11. Od 1993 roku z Hawru wyrusza flota, która pokonuje trasę między znanym francuskim portem i Ameryką Południową, przypominając przy okazji historię XVIII-wiecznych kliprów dostarczających kawę do Europy.

Wyścig ma we Francji dużą renomę, startują w nim często wybitni żeglarze. Choć względnie krótki (trwa około trzech tygodni, niekiedy mówi się, że to sprint przez Atlantyk), jest uważany za spore wyzwanie, a także doskonały trening dla tych, którzy chcą mierzyć się z jeszcze większymi zadaniami.

Pozostało 84% artykułu
Sport
Alpy 2030. Zimowe igrzyska we Francji zagrożone?
Sport
Andrzej Duda i Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Czy to w ogóle możliwe?
Sport
Putin chciał zorganizować własne igrzyska. Rosja odwołuje swoje plany
Sport
Narendra Modi marzy o igrzyskach. Pójdzie na starcie z Arabią Saudyjską i Katarem?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Sport
Plebiscyt na Najlepszego Sportowca Polski. Poznaliśmy nominowanych
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką