Słupy reklamowe biegają coraz mniej żwawo

W Serie A nie ma pieniędzy, kibiców, nowoczesnych stadionów ani sukcesów w Lidze Mistrzów. Takie są wnioski z analizy „La Gazzetta dello Sport”.

Publikacja: 11.04.2009 01:30

David Beckham

David Beckham

Foto: AFP

Sportowe media żartują ponuro, że na dobrą sprawę można zlikwidować Ligę Mistrzów, a w zamian pokazywać mecze Pucharu Anglii z dokooptowaną Barceloną i na jedno wyjdzie.

[wyimek]26,5 roku to wiek przeciętnego włoskiego piłkarza ekstraklasy. W Anglii i Hiszpanii grają dużo młodsi[/wyimek]

Serie A, nie tak dawno temu najlepsza futbolowa liga świata, wyraźnie ustępuje ekstraklasom Anglii, Hiszpanii i Niemiec.

„La Gazzetta dello Sport” wzięła pod lupę to, co w futbolu da się wyliczyć, a więc przede wszystkim pieniądze. Premiership zbiera teraz imponujące owoce konsekwentnych inwestycji w stadiony, marketing, kibiców, rozsądnego importu piłkarzy i trenerów. W dobiegającym końca sezonie obróci niemal 3 miliardami euro, zostawiając konkurentów daleko w tyle.

Jeśli chodzi o wartość praw telewizyjnych, prowadzi też Premiership (1350 mln euro), dalej jest Serie A (730 mln), a na końcu wśród możnych Bundesliga (406 mln).

Na meczach ekstraklasy angielskie stadiony wypełniają się aż w 91 procentach, niemieckie w 85, francuskie i hiszpańskie w 74. We Włoszech, gdzie w stadiony (nie należą do klubów, lecz władz miejskich, a po drodze na mecz można dostać nożem) i ich okolice praktycznie nie inwestowano od MŚ 1990, trybuny zapełniają się zaledwie w połowie.

Nieudolność klubów Serie A w szukaniu dochodów poza telewizją potwierdza w pełni inna statystyka: ile przeciętny kibic klubów ekstraklasy wydaje na klubowe gadżety (koszulki, breloczki, flagi, kalendarze itp.). W Anglii było to w ubiegłym sezonie 65 euro, w Hiszpanii i Francji 45, w Niemczech 35, a we Włoszech zaledwie 23 euro.

Nic więc dziwnego, że Premiership stać na płacenie swoim piłkarzom za grę w tym sezonie w sumie aż 1,4 mld euro, Primera Division 820 mln, a Serie A, której po piętach depcze Bundesliga – tylko 720 mln. Kluby angielskie i hiszpańskie mają więcej pieniędzy na sprowadzanie gwiazd i młodych talentów, co powoduje, że marzeniem każdego piłkarza jest wyjazd do Anglii czy Hiszpanii. Nie jest sprawą przypadku, że Ibrahimovic, Buffon, a nawet Kaka, czyli najlepsi piłkarze Serie A, nie wykluczają przeprowadzki w nowym sezonie.

Włoska liga staje się przystanią dla gasnących gwiazd: niedawno Ronaldo, teraz Ronaldinho, Beckham, Figo, Szewczenko, Maldini. W efekcie, pokpiwa „La Gazzetta dello Sport”, po boisku biegają coraz mniej żwawo bardziej słupy reklamowe i pomniki marketingu niż piłkarze.

To, czego wyliczyć się nie da, najlepiej ilustruje komentarz Gianluki Viallego po pasjonujących ćwierćfinałach LM:

– Serce mi krwawi, ale z punktu widzenia piękna futbolu dobrze, że naszych nudziarzy już w tych rozgrywkach nie ma.

Sportowe media żartują ponuro, że na dobrą sprawę można zlikwidować Ligę Mistrzów, a w zamian pokazywać mecze Pucharu Anglii z dokooptowaną Barceloną i na jedno wyjdzie.

[wyimek]26,5 roku to wiek przeciętnego włoskiego piłkarza ekstraklasy. W Anglii i Hiszpanii grają dużo młodsi[/wyimek]

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Piłka nożna
Dyrektor Orlenu dla "Rzeczpospolitej": Nie komentujemy wydarzeń w PZPN
Piłka nożna
Drzwi na mundial szeroko otwarte. Zagrają nawet Jordania i Uzbekistan
Piłka nożna
Kto nowym selekcjonerem reprezentacji Polski? Karuzela zaczyna się kręcić
Piłka nożna
Edward Iordanescu. Wprowadził Rumunię na Euro 2024, teraz ma odzyskać mistrzostwo dla Legii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Piłka nożna
Michał Probierz odchodzi. Pożar ugaszony, czas na nowy rozdział