Książka do nabożeństwa

Wydawnictwo Kopalnia wypuściło na rynek książkę Alexa Bellosa „Futebol. Brazylijski styl życia". ?Palce lizać i czekać?na dokładkę. Może mundial ?w Brazylii nią będzie?

Publikacja: 24.04.2014 00:00

Bellos to angielski dziennikarz, który w roli korespondenta „Guardiana" na przełomie wieków spędził pięć lat w Ameryce Południowej. Efektem podróży, obserwacji i rozmów stała się książka o brazylijskim futbolu. A ponieważ piłka w Brazylii nie jest zwykłą rozrywką, tylko religią, powstała poważna pozycja popularnonaukowa, którą się czyta jak dobrą powieść. Czyli – poważne sprawy opisane lekkim piórem.

Autor rozwinął to, co 40 lat temu napisał rosyjski dziennikarz Igor Fiesunienko w książce „Pele, Garrincha, piłka", której fragmenty znaliśmy na pamięć. Bellos poszedł dalej. Miał być może więcej czasu, możliwości, a na pewno więcej pytań do swoich rozmówców, których szukał w całej Brazylii. Sam znalazłem w książce odpowiedzi na wiele pytań.

Przy granicy z Urugwajem autor odszukał Aldyra Garcię Schlee, projektanta żółtych koszulek, od których wzięła się nazwa canarinhos. Miał 19 lat, kiedy jako skromny grafik z prowincjonalnego miasteczka wygrał konkurs, w którym wystartowało około 300 osób.

Dziś Schlee ma 79 lat, jest doktorem nauk humanistycznych, dziennikarzem, pisarzem, laureatem nagród literackich. A kiedy opowiada Bellosowi o swoich młodzieńczych fascynacjach futbolem, narastających z wiekiem wątpliwościach, rozterkach związanych z kibicowaniem, słyszymy filozofa, który opowiadając o piłce, mówi o zmieniającej się Brazylii.

To jest droga od roku 1894, kiedy Szkot Charles Miller przywiózł do Brazylii pierwszą piłkę, przez dramat narodu po przegranym na Maracanie finale mistrzostw świata roku 1950, złoty i romantyczny okres Pelego i Garrinchy, kiedy na zaprojektowanych przez Schlee koszulkach pojawiły się gwiazdki za tytuły mistrza świata, po korupcję Joao Havelange'a – prezydenta FIFA, i jego zięcia Ricardo Teixeiry – byłego prezydenta Brazylijskiej Konfederacji Futbolu.

Ale przecież niezależnie od wyników reprezentacji i plag, jakie spadały na futebol, pozostała jego magia, której nawet najwięksi szkodnicy nie ograniczą. To jest połączenie wielu religii i kultur mieszkańców ogromnych miast, faweli i wiosek indiańskich. Połączenie samby i karnawału. Coś, bez czego Brazylijczycy nie mogą żyć, a inne narody z przyjemnością się tej magii poddały.

Książka Alexa Bellosa jest drugą wydaną przez nowe na rynku wydawnictwo Kopalnia (pierwszą była książka „Tor. Historia niemieckiej piłki nożnej", też znakomita).

Wydawnictwo założyło dwóch byłych dziennikarzy „Przeglądu Sportowego" Marek Wawrzynowski i Piotr Żelazny. Odeszli nie z własnej woli. Ich byli koledzy redakcyjni jeszcze będą się chwalić, że z nimi pracowali.

Bellos to angielski dziennikarz, który w roli korespondenta „Guardiana" na przełomie wieków spędził pięć lat w Ameryce Południowej. Efektem podróży, obserwacji i rozmów stała się książka o brazylijskim futbolu. A ponieważ piłka w Brazylii nie jest zwykłą rozrywką, tylko religią, powstała poważna pozycja popularnonaukowa, którą się czyta jak dobrą powieść. Czyli – poważne sprawy opisane lekkim piórem.

Autor rozwinął to, co 40 lat temu napisał rosyjski dziennikarz Igor Fiesunienko w książce „Pele, Garrincha, piłka", której fragmenty znaliśmy na pamięć. Bellos poszedł dalej. Miał być może więcej czasu, możliwości, a na pewno więcej pytań do swoich rozmówców, których szukał w całej Brazylii. Sam znalazłem w książce odpowiedzi na wiele pytań.

Piłka nożna
Liga Mistrzów. Viktor Gyokeres przedstawił się Europie
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Piłka nożna
Liga Mistrzów. Robert Lewandowski puka do elitarnego klubu
Piłka nożna
Michał Probierz wysłał powołania. Dwóch debiutantów z Lecha Poznań
Piłka nożna
Liga Mistrzów. Co warto obejrzeć w czwartej kolejce?
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Piłka nożna
Koreanki z Północy znów mistrzyniami świata. Wódz patrzy z dumą na boisko
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni