Lewoskrętna, wyboista pętla

Kierowcy wjeżdżają na ostatnią prostą. W niedzielę Jenson Button może zostać mistrzem świata, a Robert Kubica zaliczy przedostatni wyścig w barwach BMW Sauber

Aktualizacja: 17.10.2009 02:45 Publikacja: 16.10.2009 20:57

Jenson Button na dzisiejszym treningu

Jenson Button na dzisiejszym treningu

Foto: AFP

W ostatnich czterech sezonach to właśnie podczas Grand Prix Brazylii decydowały się losy mistrzowskiego tytułu. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie i tym razem – liderujący od początku tegorocznych zmagań Button ma 14 punktów przewagi nad swoim kolegą z zespołu Brawn, Rubensem Barrichello, oraz 16 nad Sebastianem Vettelem z Red Bulla.

Do pełni szczęścia Anglik potrzebuje zatem finiszu w pierwszej trójce – bez względu na to, jak spiszą się rywale. Nawet jeśli mu się to nie uda, nie wszystko będzie stracone – aby cieszyć się ze zdobycia mistrzowskiego tytułu na jeden wyścig przed zakończeniem rywalizacji, Button musi opuścić Brazylię z dziesięcioma punktami przewagi nad konkurentami.

Barrichello i Vettel mają zatem już czysto teoretycznie szanse na wyrwanie tegorocznego tytułu z rąk Anglika. – Formuła 1 jest nieprzewidywalna i już kilkakrotnie mogliśmy się o tym przekonać – mówi co prawda Vettel, przypominając sytuację sprzed dwóch lat, kiedy Kimi Raikkonen odrobił w dwóch ostatnich wyścigach 17 punktów straty do Lewisa Hamiltona. Taki scenariusz jest jednak tym razem bardzo mało prawdopodobny.

Chociaż Button od rozegranej w czerwcu Grand Prix Turcji nie wygrał żadnego wyścigu i tylko raz zagościł na podium, to regularnie zdobywa punkty – czego nie da się powiedzieć o jeżdżącym w kratkę Vettelu. Z kolei Barrichello, który urodził się dosłownie za ogrodzeniem toru Interlagos, nigdy nie miał szczęścia w swoim domowym wyścigu. Jego najlepszy wynik na tym torze to trzecie miejsce zdobyte w sezonie 2004, a kilka razy jego samochód odmawiał posłuszeństwa, kiedy Barrichello jechał na prowadzeniu.

Także Robert Kubica nie ma zbyt radosnych wspomnień z lewoskrętnej, wyboistej pętli położonej na przedmieściach Sao Paulo. Najlepszy wynik Polaka to piąta lokata wywalczona tu przed dwoma laty. Rok temu kuriozalna wpadka taktyczna – wyjechanie na start na oponach do jazdy po suchej nawierzchni, podczas gdy pozostałych 19 kierowców zdecydowało się na ogumienie przejściowe – pozbawiła go szans na walkę z Raikkonenem o trzecie miejsce w mistrzostwach świata kierowców, ostatecznie przegrane z Finem jednym punktem.

Teraz Kubica żegna się już powoli z BMW Sauber i szykuje się do przenosin do Renault. – Podoba mi się ich mentalność, sposób, w jaki traktują wyścigi – powiedział na Interlagos Polak. – Właśnie tego szukałem i bardzo się cieszę, że będę częścią tego zespołu. Jestem gotowy na czekające mnie wyzwanie i jestem przekonany, że wykonamy dobrą robotę. Przedostatni występ w barwach BMW Sauber polski kierowca rozpoczął od uzyskania 14. czasu podczas pierwszego treningu przed Grand Prix Brazylii.

Najlepszy czas uzyskał Mark Webber, który o niecałe pół sekundy wyprzedził Barrichello i Vettela. Narzekający na podsterowność swojego samochodu Button był siódmy, a sesję urozmaiciły przelotne opady deszczu, zapowiadając ciekawą rywalizację podczas reszty weekendu.

W drugiej sesji najlepszy czas uzyskał Fernando Alonso, a walcząca o mistrzostwo świata trójka ponownie zmieściła się w pierwszej dziesiątce. Kubica uzyskał 12. czas, a cała dwudziestka zawodników zmieściła się w niecałej sekundzie.

[ramka][b]Klasyfikacja MŚ kierowców (po 15 z 17 eliminacji)[/b]

1. J. Button (W. Brytania, Brawn-Mercedes) 85 pkt

2. R. Barrichello (Brazylia, Brawn-Mercedes) 71

3. S. Vettel (Niemcy, Red Bull-Renault) 69

4. M. Webber (Australia, Red Bull-Renault) 51,5

5. K. Raikkonen (Finlandia, Ferrari) 45

6. L. Hamilton (W. Brytania, McLaren-Mercedes) 43

7. N. Rosberg (Niemcy, Williams-Toyota) 34,5

8. J. Trulli (Włochy, Toyota) 30,5

9. F. Alonso (Hiszpania, Renault) 26

10. T. Glock (Niemcy, Toyota) 24

11. F. Massa (Brazylia, Ferrari) 22

12. H. Kovalainen (Finlandia, McLaren-Mercedes) 22

13. N. Heidfeld (Niemcy, BMW Sauber) 15

14. R. Kubica (Polska, BMW Sauber) 9

15. G. Fisichella (Włochy, Ferrari) 8

16. A. Sutil (Niemcy, Force India-Mercedes) 5

17. S. Buemi (Szwajcaria, Toro Rosso-Ferrari) 3

18. S. Bourdais (Francja, Toro Rosso-Ferrari) 2 [/ramka]

[ramka][b]Klasyfikacja konstruktorów [/b]

1. Brawn-Mercedes 156 pkt

2. Red Bull-Renault 120,5

3. Ferrari 67

4. McLaren-Mercedes 65

5. Toyota 54,5

6. Williams-Toyota 34,5

7. Renault 26

8. BMW Sauber 24

9. Force India-Mercedes 13

10. Toro Rosso-Ferrari 5 [/ramka]

Sport
Wielki sport w 2025 roku. Co dalej z WADA i systemem antydopingowym?
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Sport
Najważniejsze sportowe imprezy 2025 roku. Bez igrzysk też będzie ciekawie
Sport
Wielki sport w 2025 roku. Kogo jeszcze kupi Arabia Saudyjska?
Sport
Sportowcy kontra Andrzej Duda. Prezydent wywołał burzę i podzielił środowisko
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Sport
Prezydent podjął decyzję w sprawie ustawy o sporcie. Oburzenie ministra
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay