Hasłem przewodnim kolejnej debaty z cyklu „Sportowy raport »Rzeczpospolitej«" była aktywność fizyczna w Polsce oraz organizacja i finansowanie sportu w państwie.
Dyskusję rozpoczęła Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services. – Sport jest wpisany w nasze firmowe DNA. Sponsoring sportowy rozpoczęliśmy w 1928 roku na igrzyskach w Amsterdamie. Wiążemy się z obszarami, które są spójne z wartościami marki, to znaczy pojawiamy się tam, gdzie są pozytywne emocje. Sport takich dostarcza, więc ten związek jest naturalny. Oprócz tego, że angażujemy się w najważniejsze wydarzenia, przyciągające miliony ludzi na świecie, bardzo mocno inwestujemy także w sport na poziomie lokalnym. To jest kwestia odpowiedzialności społecznej, nie mówimy w tym przypadku o zwrocie z inwestycji – wyjaśniła Anna Solarek.
Firmy takie jak Coca-Cola budują w ten sposób reputację, dostrzegając przy tym, że społeczeństwo coraz mniej dba o aktywność fizyczną. Koszty zaniedbań w tej sprawie coraz bardziej obciążają budżety państw.
– W Europie oznacza to 80 mld euro strat poniesionych w efekcie chorób powiązanych z brakiem ruchu. Już 25 procent dorosłych Europejczyków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Naszą misją jest wspieranie działań prozdrowotnych, ale nie możemy tego robić sami, stąd otwartość na dyskusje z innymi, także z sektorem publicznym. Tylko koalicja może przynieść właściwe efekty – dodała Anna Solarek.
Największym sponsorem sportu pozostaje państwo poprzez Ministerstwo Sportu i Turystyki, które łączy misję upowszechniania sportu oraz zdobywanie medali w imprezach światowych. – Państwo daje także pieniądze na budowę i utrzymanie obiektów sportowych, poprzez finanse samorządowe lub ministerialne. Bez dodatkowych sponsorów nie udałoby się zorganizować wielkich wydarzeń w Polsce. Ministerstwo pracuje nad tym, by większą rolę odgrywał mecenat prywatny oraz związany ze spółkami Skarbu Państwa. Chodzi też o wpływ na to, jakie imprezy powinny być sponsorowane – stwierdziła Urszula Włodarczyk, dyrektor Departamentu Sportu Wyczynowego w Ministerstwie Sportu i Turystyki.