Na nic się zdały poprawki w regulaminie, które miały zmniejszyć przewagę Red Bulla. Po zakazie zmiany oprogramowania silnika między kwalifikacjami a wyścigiem rywalizacja była bardziej wyrównana, ale pierwsze pola startowe i tak zdobyli Vettel oraz Mark Webber.
Ku radości hiszpańskiej publiczności najwięcej emocji w niedzielę dostarczył Fernando Alonso. Kierowca Ferrari po starcie z czwartego pola spadł za kolegę z zespołu Felipe Massę, który niczym rakieta wystrzelił z piątego miejsca. Ale już na pierwszym dohamowaniu Alonso poradził sobie nie tylko z Brazylijczykiem, ale także z Lewisem Hamiltonem.
Alonso podążał potem za Webberem, a ten osłaniał lidera. Hiszpan zjechał po nowe miękkie opony jedno okrążenie po Australijczyku, a potem wyprzedził rywala i awansował na drugie miejsce. Vettela nie był już w stanie doścignąć, zresztą musiał się skupić na walce o utrzymanie tego, co już wywalczył. Na drugą zmianę kół również jako pierwszy zjechał Webber i wykorzystał przewagę jednego okrążenia na świeżych oponach. Alonso wrócił na tor za Red Bullem. Ale przechytrzył rywala przy ostatniej wizycie w boksach. Webber musiał założyć twardsze opony, bo regulamin nakazuje wykorzystanie obu rodzajów. Alonso pozostał na torze jeszcze przez trzy okrążenia i był w stanie utrzymać na swoich zużytych miękkich oponach wystarczająco dobre tempo, aby po zmianie na twardszy komplet wyjechać przed Webberem.
Australijczyk nie był już w stanie walczyć o drugą lokatę. Przyznał potem, że za wcześnie zjechał po twardsze opony. Trzecie miejsce pozwoliło mu zrównać się w punktacji z wiceliderem Jensonem Buttonem, który był szósty, za Hamiltonem i Massą. Australijczyk traci jednak aż 77 punktów do Vettela, który drugi z rzędu tytuł ma na wyciągnięcie ręki.
Grand Prix Europy: 1. S. Vettel (Niemcy, Red Bull) 1:39.36,169; 2. F. Alonso (Hiszpania, Ferrari) strata 10,891; 3. M. Webber (Australia, Red Bull) 27,255; 4. L. Hamilton (W. Brytania, McLaren) 46,190; 5. F. Massa (Brazylia, Ferrari) 51,705; 6. J. Button (W. Brytania, McLaren) 1.00,065;... 10. N. Heidfeld (Niemcy, Renault) 1 okr.; 15. W. Pietrow (Rosja, Renault) 1 okr.