Formuła 1 na Silverstone: Alonso wykorzystał błąd Red Bulla

Hiszpan wygrał swój pierwszy wyścig w sezonie: Grand Prix Wielkiej Brytanii. Vettelowi przeszkodzili mechanicy

Publikacja: 10.07.2011 15:12

Sebastian Vettel

Sebastian Vettel

Foto: AFP

Fernando Alonso zanim ruszył po zwycięstwo, przeżył niecodzienną przygodę. Półtorej godziny przed rozpoczęciem rywalizacji wykonywał pokazowe przejazdy po torze za kierownicą 60-letniej wyścigówki Ferrari, którą w 1951 roku na Silverstone Argentyńczyk Jose Froilan Gonzalez poprowadził do pierwszego w historii triumfu włoskiej ekipy w mistrzostwach świata F1.

Tuż po zakończeniu przejazdów rozpoczęła się parada kierowców, ale na platformie ciężarówki obwożącej zawodników wokół toru zabrakło Alonso, który po zaparkowaniu starego Ferrari w alei serwisowej rzucił się biegiem za odjeżdżającymi rywalami. Z pomocą przyszedł kierowca samochodu medycznego: podwiózł Hiszpana do pierwszego zakrętu. Alonso zaczynał wyścig z trzeciego pola, mając przed sobą duet Red Bulla. Padający godzinę przed startem deszcz solidnie zmoczył środkowy fragment toru, ale okolice prostej startowej pozostawały suche i cała stawka ruszyła do boju na ogumieniu przejściowym wyposażonym w płytki bieżnik, pomagający utrzymać przyczepność na wilgotnej nawierzchni. Sebastian Vettel wystrzelił z drugiego pola i objął prowadzenie, za nim pędził Mark Webber i Alonso.

Ulubieniec lokalnej publiczności, Lewis Hamilton, po zawalonych kwalifikacjach startował dopiero z dziesiątego pola, ale już po kilku okrążeniach jechał na piątej pozycji. Kiedy mokre partie toru zaczęły przesychać, zawodnicy zjechali po gładkie opony. Alonso, który w tym sezonie mocno narzeka na słabo dogrzewające się ogumienie, tuż po zmianie został wyprzedzony przez Hamiltona, a tysiące brytyjskich kibiców zgromadzonych na nowych trybunach wokół Silverstone wydało z siebie okrzyk radości.

Przedwcześnie, bo kiedy opony w Ferrari osiągnęły odpowiednią temperaturę, Hiszpan wrócił na trzecią pozycję. – Lewis dość łatwo mnie wyprzedził, na tym etapie był bardzo szybki – mówił Alonso po wyścigu. – Zachowaliśmy jednak spokój i wiedzieliśmy, że nasza szansa nadejdzie później. Na półmetku rywalizacji kierowcy zaczęli zjeżdżać po drugi komplet gładkich opon i wówczas przed garażem Red Bulla rozegrał się dramat w dwóch aktach. Najpierw mechanicy niemrawo obsłużyli Webbera i w połączeniu z bardzo kiepskim okrążeniem wyjazdowym pozwoliło to Alonso i Hamiltonowi znaleźć się przed Australijczykiem.

Okrążenie później na stanowisku serwisowym pojawił się Vettel i spędził przed garażem ponad 11 sekund. – W lusterkach niewiele widać, ale z tego co zdołałem dostrzec, tylne lewe koło chyba nie zostało do końca dokręcone – opowiadał kierowca Red Bulla. – Mechanicy opuścili samochód z podnośników, ale zorientowali się, że koło jest niedokręcone i podnieśli auto z powrotem. Alonso nie zmarnował prezentu i spokojnie zwiększał przewagę, a Hamilton próbował utrzymać za sobą Vettela. Niemiec nie zdołał wyprzedzić go na torze, ale dzięki wcześniejszej ostatniej zmianie opon przesunął się na drugie miejsce.

Niestety dla lokalnych kibiców, Hamilton nie utrzymał się w pierwszej trójce. – Oszczędzaj paliwo – usłyszał przez pokładowe radio, gdy do końca pozostawało jeszcze 21 okrążeń. Kierowca McLarena znacznie zwolnił tempo jazdy i pozwolił Webberowi wrócić do pierwszej trójki. W końcówce szybko zbliżał się do niego Felipe Massa i po ostrym starciu w ostatniej sekwencji zakrętów, zakończonej stłuczką i wycieczką kierowcy Ferrari na pobocze, Hamilton utrzymał czwartą pozycję z przewagą zaledwie 0,024 sekundy nad Brazylijczykiem.

Do samego końca trwała także bratobójcza walka o drugie miejsce. Vettel miał problemy z KERS i przez ostatnie dwa okrążenia musiał się bronić przed Webberem, któremu zespół zakazał przez radio atakowania kolegi. Zwycięzca ubiegłorocznej GP Wielkiej Brytanii nie posłuchał polecenia, ale i tak nie udało mu się zyskać pozycji. – Nie podoba mi się to – skwitował Australijczyk zachowanie swoich szefów. – Oczywiście zignorowałem zespół, bo chciałem zdobyć więcej punktów.

Wygrana dała Alonso awans na trzecie miejsce w mistrzostwach świata. Przewaga Vettela wciąż jest ogromna – drugi w klasyfikacji Webber traci do kolegi z Red Bulla aż 80 punktów, natomiast Alonso ma 12 punktów straty do Australijczyka. Wyścig Porsche Supercup z udziałem polskiego zespołu Verva Racing Team był zdecydowanie mniej emocjonujący. Tym razem lepszy wynik uzyskał Stefan Rosina, który po starcie z ósmego pola był na mecie siódmy. Kuba Giermaziak ruszał z piątego miejsca, ale po nieudanym starcie finiszował na ósmej pozycji. W klasyfikacji generalnej spadł na siódme miejsce, a Rosina awansował do pierwszej dziesiątki. Verva Racing Team zajmuje czwartą pozycję wśród zespołów.

Wyniki GP W.Brytanii:

1. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 1:28.41,196

2. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) strata 16,511 s

3. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) 16,947

4. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 28,986

5. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 29,010

6. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes-McLaren) 1.00,665

7. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari) 1.05,590

8. Nick Heidfeld (Niemcy/Renault) 1.15,542

9. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP) 1.17,912

10. Jaime Alguersuari (Hiszpania/Toro Rosso-Ferrari) 1.19,108

11. Adrian Sutil (Niemcy/Force India-Mercedes) 1.19,712

12. Witalij Pietrow (Rosja/Renault) 1.20,681

13. Rubens Barrichello (Brazylia/Williams-Cosworth) 1 okr.

14. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Cosworth) 1 okr.

15. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes) 1 okr.

16. Timo Glock (Niemcy/Virgin-Cosworth) 2 okr.

17. Jerome D'Ambrosio (Belgia/Virgin-Cosworth) 2 okr.

18. Vitantonio Liuzzi (Włochy/Hispania RT-Cosworth) 2 okr.

19. Daniel Ricciardo (Austriak/Hispania RT-Cosworth) 3 okr.

Klasyfikacja MŚ kierowców (po 9 z 19 eliminacji):

1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 204 pkt

2. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) 124

3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 112

4. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 109 .

5. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 109

6. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 52

7. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 40

8. Nick Heidfeld (Niemcy/Renault) 34

9. Witali Pietrow (Rosja/Renault) 31

10. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP) 28

11. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari) 25

12. Adrian Sutil (Niemcy/Force India-Mercedes) 10

13. Jaime Alguersuari (Hiszpania/Toro Rosso-Ferrari) 9

14. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari) 8 .

15. Sebastien Buemi (Szwajcaria/Toro Rosso-Ferrari) 8

16. Rubens Barrichello (Brazylia/Williams-Cosworth) 4

17. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes) 2

Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 9 z 19 eliminacji):

1. Red Bull-Renault 328 pkt

2. McLaren-Mercedes 218

3. Ferrari 164

4. Mercedes GP 68

5. Renault 65

6. Sauber-Ferrari 33

7. Toro Rosso-Ferrari 17

8. Force India-Mercedes 12

9. Williams 4

Następny wyścig - GP Niemiec - odbędzie się 24 lipca na torze Nuerburgring.

 

Sport
Andrzej Duda i Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Czy to w ogóle możliwe?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sport
Wsparcie MKOl dla polskiego kandydata na szefa WADA
Sport
Alpy 2030. Zimowe igrzyska we Francji zagrożone?
Sport
Putin chciał zorganizować własne igrzyska. Rosja odwołuje swoje plany
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sport
Narendra Modi marzy o igrzyskach. Pójdzie na starcie z Arabią Saudyjską i Katarem?