Reklama
Rozwiń
Reklama

Zmiany w Formule 1

Światowa Rada Sportów Motorowych podjęła ostateczne decyzje odnośnie przyszłości Formuły 1. Za dwa lata poważnej zmianie ulegną przepisy dotyczące silników używanych w wyścigach Grand Prix.

Publikacja: 10.12.2010 16:35

Zmiany w Formule 1

Foto: AFP

Od sezonu 2006 kierowcy ścigają się autami napędzanymi ośmiocylindrowymi jednostkami V8 o pojemności 2,4 litra. Zgodnie z panującymi w świecie motoryzacji trendami ekologicznymi, przejawiającymi się przede wszystkim zmniejszaniem pojemności silników, nowa formuła – obowiązująca od sezonu 2013 – przewiduje stosowanie czterocylindrowych jednostek o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym wtryskiem benzyny i ograniczeniem obrotów do 12 000 (obecnie limit wynosi 18 000 obr/min).

Twórcy przepisów przewidują, iż pozwoli to na zmniejszenie zużycia paliwa o 35 procent, a dzięki zastosowaniu układów odzyskiwania energii (system KERS, który w sezonie 2009 okazał się poważnym niewypałem i wymagał dopracowania, powraca na tory już w 2011 roku) osiągi samochodów w królewskiej kategorii wyścigowej pozostaną bez zmian. Zmniejszeniu ulegnie także limit jednostek napędowych przysługujących w trakcie jednego sezonu. Obecnie każdy kierowca ma do dyspozycji osiem silników, a w 2013 roku liczba ta zostanie zmniejszona do pięciu i w kolejnych latach do czterech.

Nie ulega wątpliwości, że tak poważna zmiana w konstrukcji silników może wywołać dramatyczne reakcje wśród producentów jednostek napędowych. Opracowanie zupełnie nowej konstrukcji wiąże się z poważnymi kosztami i nie jest wykluczone, iż z grona czterech dostawców (Ferrari, Mercedes, Renault, Cosworth) ktoś ubędzie.

Z drugiej strony taki zabieg władz sportu może zachęcić nowych producentów, dla których taka formuła będzie atrakcyjna marketingowo ze względu na coraz mniejsze różnice pomiędzy rozwiązaniami stosowanymi w Formule 1 i samochodach drogowych.

Wprowadzono także mniej drastyczne zmiany, dotyczące najbliższego sezonu. Oficjalnie skreślono z Regulaminu Sportowego zapis o zakazie stosowania poleceń zespołowych (po tegorocznej Grand Prix Niemiec, gdy Felipe Massa na polecenie szefostwa Ferrari przepuścił Fernando Alonso, zespół ukarano grzywną w wysokości 100 000 dolarów, ale wyniki wyścigu utrzymano). W ramach poprawy bezpieczeństwa samochody zostaną wyposażone w dodatkowe osłony, chroniące nogi kierowcy, a kolejnym etapem cięcia kosztów jest wydłużenie żywotności skrzyni biegów z czterech weekendów Grand Prix do pięciu.

Reklama
Reklama

Z kolei od sezonu 2012 w paliwie stosowanym w Formule 1 pojawią się bioskładniki, ograniczona zostanie dowolność w kwestii konstrukcji zawieszenia, a stacje telewizyjne otrzymają dostęp do rozmów pomiędzy inżynierami i kierowcami. Docelowo Formuła 1 będzie zatem tańsza, ekologiczna, cicha, zapewne wolniejsza, ale za to bardziej zrozumiała dla widza.

Sport
Iga Świątek, Premier League i NBA. Co obejrzeć w święta?
Sport
Ślizgawki, komersy i klubowe wigilie, czyli Boże Narodzenia polskich sportowców
Sport
Wyróżnienie dla naszego kolegi. Janusz Pindera najlepszym dziennikarzem sportowym
Sport
Klaudia Zwolińska przerzuca tony na siłowni. Jak do sezonu przygotowuje się wicemistrzyni olimpijska
Olimpizm
Hanna Wawrowska doceniona. Polska kolebką sportowego ducha
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama