Reklama

Wyścigowa nowość – tylne skrzydło sterowane przez kierowcę

Zimową przerwę można uznać za zakończoną. Od wtorku ruszają testy na torze pod Walencją, a ekipa Ferrari zaprezentowała już swoją broń na nadchodzący sezon

Publikacja: 29.01.2011 00:06

Bolid Ferrari na sezon 2011

Bolid Ferrari na sezon 2011

Foto: AFP

Odsłonięte w Maranello czerwone cacko oznaczone jest symbolem F150 i ma zmazać hańbę zeszłorocznej porażki. Fernando Alonso po taktycznej wpadce w ostatnim wyścigu stracił tytuł na rzecz Sebastiana Vettela i zapowiada rewanż.

– Jesteśmy gotowi na wyzwanie – mówi Hiszpan. – Mam nadzieję, że nowy samochód będzie tak samo mocny, jak jest piękny.

Ale wygląd nowego Ferrari ulegnie jeszcze zmianie. Na razie uwagę przykuwają wysoko umieszczony nos i głęboko wyprofilowane sekcje boczne, kryjące powracający po rocznej przerwie system KERS, pozwalający na „doładowanie” silnika energią odzyskiwaną w czasie hamowania. – Podczas testów skupimy się na podzespołach mechanicznych – mówi dyrektor techniczny ekipy Aldo Costa. – Aerodynamika jest na razie uproszczona i tymczasowa.

To typowa praktyka zespołów Formuły 1. Przygotowywanych co roku nowych wersji samochodów nie można testować bez opamiętania, jak przed kilku laty. Przed inauguracyjnym wyścigiem w Bahrajnie (13 marca) organizowane są cztery kilkudniowe sesje testowe. Każdy zespół może korzystać tylko z jednego samochodu, a łączny przebieg w czasie jazd nie może przekroczyć 15 tys. km. Możliwości sprawdzenia obmyślonych w fabryce rozwiązań są zatem ograniczone. Dlatego prace trwają na dwóch frontach: ekipa testowa nabija kilometry na torze, a w tunelu aerodynamicznym inżynierowie dopracowują techniczne szczegóły.

Najważniejszą nowinką są opony: Bridgestone w roli jedynego dostawcy zastąpiło włoskie Pirelli. – Mieli mało czasu na rozwój opon – przyznaje Costa. – Czeka nas jeszcze dużo pracy, aby podczas testów przyzwyczaić się do nowego ogumienia.

Reklama
Reklama

Do tego dochodzi powrót KERS i absolutna nowinka, czyli sterowane przez kierowcę tylne skrzydło pozwalające zmniejszać opór na prostej i uzyskiwać większą prędkość. Te dwa wynalazki mają ułatwić wyprzedzanie. Znikają natomiast piętrowe dyfuzory i kanał F.

– W tym roku musimy wygrać – zapowiada prezes Ferrari Luca di Montezemolo. Podobne cele ma jednak więcej zespołów, które po weekendzie rozpoczynają testy pod Walencją. W poniedziałek, dzień przed pierwszymi jazdami, światło dzienne ujrzą konstrukcje Lotusa Renault i Saubera, a we wtorek swoje auta zaprezentują m.in. Red Bull i Mercedes. McLaren rozpoczyna jazdy ze starym modelem, wzbogaconym o niektóre elementy projektowane z myślą o sezonie 2011.

Dla Roberta Kubicy pierwszym dniem pracy będzie środa, we wtorek za sterami modelu R31 zasiądzie Witalij Pietrow.

Olimpizm
Hanna Wawrowska doceniona. Polska kolebką sportowego ducha
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
warszawa
Ośrodek Nowa Skra w pigułce. Miasto odpowiada na pytania dotyczące inwestycji
Sport
Liga Mistrzów. Barcelona – PSG: obrońcy trofeum wygrali rzutem na taśmę
Sport
Warszawa biegnie po rekord. W niedzielę odbędzie się 47. Nationale Nederlanden Maraton Warszawski
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sport
Znajdą się pieniądze na modernizację Polonii? Los inwestycji w rękach radnych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama