Wyścigowa nowość – tylne skrzydło sterowane przez kierowcę

Zimową przerwę można uznać za zakończoną. Od wtorku ruszają testy na torze pod Walencją, a ekipa Ferrari zaprezentowała już swoją broń na nadchodzący sezon

Publikacja: 29.01.2011 00:06

Bolid Ferrari na sezon 2011

Bolid Ferrari na sezon 2011

Foto: AFP

Odsłonięte w Maranello czerwone cacko oznaczone jest symbolem F150 i ma zmazać hańbę zeszłorocznej porażki. Fernando Alonso po taktycznej wpadce w ostatnim wyścigu stracił tytuł na rzecz Sebastiana Vettela i zapowiada rewanż.

– Jesteśmy gotowi na wyzwanie – mówi Hiszpan. – Mam nadzieję, że nowy samochód będzie tak samo mocny, jak jest piękny.

Ale wygląd nowego Ferrari ulegnie jeszcze zmianie. Na razie uwagę przykuwają wysoko umieszczony nos i głęboko wyprofilowane sekcje boczne, kryjące powracający po rocznej przerwie system KERS, pozwalający na „doładowanie” silnika energią odzyskiwaną w czasie hamowania. – Podczas testów skupimy się na podzespołach mechanicznych – mówi dyrektor techniczny ekipy Aldo Costa. – Aerodynamika jest na razie uproszczona i tymczasowa.

To typowa praktyka zespołów Formuły 1. Przygotowywanych co roku nowych wersji samochodów nie można testować bez opamiętania, jak przed kilku laty. Przed inauguracyjnym wyścigiem w Bahrajnie (13 marca) organizowane są cztery kilkudniowe sesje testowe. Każdy zespół może korzystać tylko z jednego samochodu, a łączny przebieg w czasie jazd nie może przekroczyć 15 tys. km. Możliwości sprawdzenia obmyślonych w fabryce rozwiązań są zatem ograniczone. Dlatego prace trwają na dwóch frontach: ekipa testowa nabija kilometry na torze, a w tunelu aerodynamicznym inżynierowie dopracowują techniczne szczegóły.

Najważniejszą nowinką są opony: Bridgestone w roli jedynego dostawcy zastąpiło włoskie Pirelli. – Mieli mało czasu na rozwój opon – przyznaje Costa. – Czeka nas jeszcze dużo pracy, aby podczas testów przyzwyczaić się do nowego ogumienia.

Do tego dochodzi powrót KERS i absolutna nowinka, czyli sterowane przez kierowcę tylne skrzydło pozwalające zmniejszać opór na prostej i uzyskiwać większą prędkość. Te dwa wynalazki mają ułatwić wyprzedzanie. Znikają natomiast piętrowe dyfuzory i kanał F.

– W tym roku musimy wygrać – zapowiada prezes Ferrari Luca di Montezemolo. Podobne cele ma jednak więcej zespołów, które po weekendzie rozpoczynają testy pod Walencją. W poniedziałek, dzień przed pierwszymi jazdami, światło dzienne ujrzą konstrukcje Lotusa Renault i Saubera, a we wtorek swoje auta zaprezentują m.in. Red Bull i Mercedes. McLaren rozpoczyna jazdy ze starym modelem, wzbogaconym o niektóre elementy projektowane z myślą o sezonie 2011.

Dla Roberta Kubicy pierwszym dniem pracy będzie środa, we wtorek za sterami modelu R31 zasiądzie Witalij Pietrow.

Odsłonięte w Maranello czerwone cacko oznaczone jest symbolem F150 i ma zmazać hańbę zeszłorocznej porażki. Fernando Alonso po taktycznej wpadce w ostatnim wyścigu stracił tytuł na rzecz Sebastiana Vettela i zapowiada rewanż.

– Jesteśmy gotowi na wyzwanie – mówi Hiszpan. – Mam nadzieję, że nowy samochód będzie tak samo mocny, jak jest piękny.

Pozostało 85% artykułu
Sport
Wsparcie MKOl dla polskiego kandydata na szefa WADA
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sport
Alpy 2030. Zimowe igrzyska we Francji zagrożone?
Sport
Andrzej Duda i Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Czy to w ogóle możliwe?
Sport
Putin chciał zorganizować własne igrzyska. Rosja odwołuje swoje plany
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sport
Narendra Modi marzy o igrzyskach. Pójdzie na starcie z Arabią Saudyjską i Katarem?