Czas
Załogi samotnie pokonują odcinki, mierząc się ze stoperem – w odróżnieniu od wyścigów nie ma tu bezpośredniej walki na trasie. Na koniec liczy się suma czasów z odcinków plus ewentualne kary. Czas jest ważny nie tylko w próbach sportowych: przebieg całego rajdu jest wyznaczony co do minuty i każda załoga musi się meldować w określonych miejscach o „swoim" czasie. Spóźnienia lub zbyt wczesne wjazdy zawsze oznaczają kary czasowe – co ciekawe, większe w przypadku za wczesnego zameldowania się w punkcie kontrolnym.
Dojazdówka
Pomiędzy odcinkami specjalnymi załogi przemieszczają się w normalnym ruchu drogowym, po trasie wyznaczonej przez organizatora. Muszą przestrzegać przepisów: poza karami przewidzianymi lokalnym kodeksem wykroczenia karane są też finansowo przez sędziów rajdu. Przy recydywie dolicza się karne minuty albo nawet wyklucza z imprezy. Dlatego auta rajdowe muszą być dopuszczone do normalnego ruchu drogowego. Są zarejestrowane, wyposażone w odpowiednie światła i po drogach muszą jechać... na czterech kołach.
Klasy
W jednym rajdzie startują różne samochody. Najszybsze, czyli w specyfikacji WRC, klasyfikowane są w klasie RC1: mają silnik 1,6 turbo, napęd na cztery koła i moc sięgającą 380 KM. Słabsze o ponad 100 koni są samochody klasy RC2 – także mają napęd na cztery koła, ale są znacznie wolniejsze. Te auta są oznaczane symbolem R5 i korzystają z nich załogi rywalizujące w kategorii WRC-2. Trzecia najważniejsza klasa to RC4 – samochody z napędem na przednią oś i litrowym silnikiem o mocy 200 KM, oznaczane symbolem R2. Takimi autami rywalizują młodzi kierowcy w kategorii Junior WRC. Wszystkie samochody muszą być zgodne z rygorystycznym regulaminem technicznym i podlegają drobiazgowym kontrolom.
Nawierzchnia
Spośród 14 rund większość odbywa się na nawierzchni szutrowej o zróżnicowanej charakterystyce, ale nie brakuje także rajdów asfaltowych czy zimowych. Samochody są przygotowywane w zależności od rodzaju nawierzchni: podstawową różnicą są opony, ale także zawieszenie (na asfalt niższe i twardsze) czy hamulce (większe, skuteczniejsze na asfalt).
Odcinek specjalny
Zamknięty dla zwykłego ruchu odcinek, na którym załogi walczą z czasem. Ruszają na trasę w wyznaczonych odstępach – najczęściej co minutę, na szutrach odstęp może być większy, żeby załogom nie przeszkadzał kurz za poprzedzającym samochodem.