Kubica walczy o mistrzostwo świata WRC-2

Robert Kubica i Maciej Baran w ostatnim starcie w kategorii WRC-2 mogą sobie zapewnić tytuł mistrzów świata. Aby to osiągnąć, muszą ukończyć Rajd Hiszpanii w czołowej dwójce.

Publikacja: 24.10.2013 15:53

Korespondencja z Katalonii

Patrząc na tegoroczne wyniki debiutującego w rajdach kierowcy, taki rezultat jest zdecydowanie w zasięgu. Poza pierwszym startem w Rajdzie Portugalii, gdzie Kubica i Baran po kilku przygodach zajęli szóste miejsce w WRC-2, kolejne rundy przyniosły sukcesy w postaci czterech zwycięstw i jednej drugiej lokaty.

Dzięki temu załoga Citroena DS3 RRC jako pierwsi Polacy w historii ma szansę na wywalczenie mistrzowskiego tytułu w rajdowych mistrzostwach świata. Osiągnięciem o podobnej skali może się pochwalić jedynie Sobiesław Zasada, który w 1966, 1967 i 1971 roku zdobywał mistrzostwo Europy – były to czasy, w których nie organizowano jeszcze światowego czempionatu, więc wtedy nie można było osiągnąć więcej. Sukces w „drugoligowych" mistrzostwach WRC-2 byłby przypieczętowaniem sezonu, który Kubica w założeniu poświęcił na aktywną rehabilitację oraz naukę rajdowego rzemiosła. Priorytetem dla niego jest wciąż zbieranie doświadczenia, które może zaprocentować po ewentualnych przenosinach do królewskiej kategorii WRC.

Pierwszy start takim samochodem w mistrzostwach świata Polak zaliczy już w połowie listopada, w kończącym tegoroczne mistrzostwa Rajdzie Wielkiej Brytanii. Tam nie będzie już mógł walczyć o punkty w WRC-2 i jeśli w Rajdzie Hiszpanii nie zdobędzie jednego z dwóch pierwszych miejsc, to teoretycznie szansę na pozbawienie go tytułu będzie miał jeszcze Abdulaziz Al-Kuwari. Jednak katarski kierowca musiałby wygrać ostatnią rundę, w mocno obsadzonej stawce.

Mistrzowski tytuł będzie dla Kubicy wisienką na torcie. Mimo przygód na początku sezonu polski kierowca potwierdził, że potrafi szybko się uczyć nowej dyscypliny. Wiele wskazuje na to, że pozostanie w rajdach na kolejny sezon, ale mimo pojawiających się głosów o braku możliwości powrotu do Formuły 1 – ostatnio swoją opinię w tej sprawie przedstawił szef Ferrari Stefano Domenicali – sam kierowca jeszcze się w tej walce nie poddał. Domenicali powiedział, że jego zdaniem powrót nie jest możliwy, bo Kubica „z jego problemem fizycznym miałby trudności w sytuacjach, które wymagają odpowiednich reakcji". Czas oczywiście ucieka i nie działa na korzyść Polaka, ale on sam jeszcze definitywnie nie wykluczył możliwości ewentualnego powrotu.

Rajd Hiszpanii to wyjątkowa impreza: w piątek i sobotę załogi rywalizują na asfalcie, a niedzielne odcinki są szutrowe. Do tego pierwsze trzy próby, po uroczystym starcie w centrum Barcelony, odbywają się po zmroku. Zmienna nawierzchnia nie powinna być dla Kubicy przeszkodą: dwa pierwsze zwycięstwa w WRC-2 odniósł na szutrze, a potem dwukrotnie triumfował na asfalcie.

Najgroźniejszymi przeciwnikami polskiej załogi będą ponownie Brytyjczycy Elfyn Evans i Daniel Barritt w Fordzie Fiesta R5. W klasyfikacji generalnej mistrzostw świata tytuł zapewnili już sobie Sebastien Ogier i Julien Ingrassia. Teraz załoga Volkswagena skupi się na zapewnieniu podwójnej korony debiutującemu w rajdach producentowi – do triumfu nad Citroenem wystarczy zaledwie siódme miejsce w Hiszpanii.

 

Robert Kubica dla „Rz"

Pojedziemy spokojnie

Miejsce w czołowej dwójce Rajdu Hiszpanii da panu mistrzowski tytuł w WRC-2....

Robert Kubica: Pojedziemy spokojnie, nie musimy tutaj wykonywać jakichś fajerwerków. Trzeba tylko omijać pułapki- a mamy tutaj rajd w każdej postaci, brakuje tylko nocnych oesów po szutrze.

Pierwsze półtora dnia to jazda po asfalcie, końcówka na szutrze. Jaka będzie taktyka, czy planujecie na przykład atak na początku i pilnowanie przewagi?

Taktyki nie ma, trudno ją wybierać, jeśli tak naprawdę nie wiadomo, jak to wszystko będzie wyglądać. Mamy za sobą zapoznanie z trasą, ale to mało mówi.

Jak dokładnie wygląda charakterystyka odcinków? Są szybkie, czy raczej techniczne?

Jest dużo zakrętów i miejsc, w których będzie można zyskać lub stracić. Po ostatnich dwóch rajdach we Francji i w Niemczech odzwyczaiłem się od asfaltowych odcinków. Tutaj oesy są bardzo kręte, trochę przypominają włoskie – ale nie pod względem prędkości, bo są od nich dużo szybsze, zupełnie inne niż francuskie czy niemieckie.

Rozmawiał w Katalonii Mikołaj Sokół

Korespondencja z Katalonii

Patrząc na tegoroczne wyniki debiutującego w rajdach kierowcy, taki rezultat jest zdecydowanie w zasięgu. Poza pierwszym startem w Rajdzie Portugalii, gdzie Kubica i Baran po kilku przygodach zajęli szóste miejsce w WRC-2, kolejne rundy przyniosły sukcesy w postaci czterech zwycięstw i jednej drugiej lokaty.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Sport
Wielki sport w 2025 roku. Co dalej z WADA i systemem antydopingowym?
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Sport
Najważniejsze sportowe imprezy 2025 roku. Bez igrzysk też będzie ciekawie
Sport
Wielki sport w 2025 roku. Kogo jeszcze kupi Arabia Saudyjska?
Sport
Sportowcy kontra Andrzej Duda. Prezydent wywołał burzę i podzielił środowisko
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Sport
Prezydent podjął decyzję w sprawie ustawy o sporcie. Oburzenie ministra
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay