Zamknięte kokpity w bolidach F1? "Łatwe do wprowadzenia i potrzebne"

Po niedzielnym wypadku Julesa Bianchiego na torze Formuły 1 w Japonii powróciły dyskusje na temat wprowadzenia zamkniętych kokpitów w bolidach.

Publikacja: 07.10.2014 15:04

Zamknięte kokpity w bolidach F1? "Łatwe do wprowadzenia i potrzebne"

Foto: AFP

Jules Bianchi, kierowca Marussii doznał poważnego urazu głowy. Francuz w stanie krytycznym trafił do szpitala. Czytaj więcej Jego bolid wypadł z trasy i uderzył w dźwig, który podnosił pojazd Adriana Sutila. Sytuacja skłoniła do znowienia dyskusji na temat wdrożenia bezpieczniejszych rozwiązań. – Wprowadzenie zamkniętych kokpitów powinno być łatwe – powiedział specjalista do spraw wydajności bolidów w zespole Williamsa, Rob Smedley.

Rozmowy na temat zamkniętych kokpitów toczą się już od roku 2009, kiedy to Felipe Massa doznał urazu głowy podczas kwalifikacji do Grand Prix Węgier.

- Nie wiem, czy taka zmiana wpłynęłaby w jakikolwiek sposób na wypadek Julesa. Nie wiemy, jak wytrzymałe są poszczególne modele samochód przy takim zdarzeniu. To był bardzo dziwny wypadek – dodał Smedley

Zamknięte kokpity otworzą na nowo debatę o naturze bolidów. – To zmieni wygląd samochodów F1, ale czy zmieni samą F1? Porównując bolidy z roku 2014 i te z 1950 łatwo można dostrzec, że nie są podobne. Argumenty przemawiające za estetyką i ciekawym wyglądem nie są moimi argumentami. Może dla innych osób jest to ważne, dla mnie nie – powiedział Smedley.

Według Alexa Wurza - nowego Przewodniczącego Stowarzyszenia Kierowców Grand Prix, przed podjęciem jakichkolwiek decyzji niezbędne jest dogłębne zbadanie przyczyn wypadku Bianchiego.

– Nikt z nas nie chce, żeby takie zdarzenia miały miejsce i dla FIA bezpieczeństwo jest najważniejsze. Wchodzę w skład pewnych grup roboczych i widzę jak wiele pracy wszyscy wkładają, żeby było to priorytetem. Nie wymagam w tej chwili zapewnienia większego bezpieczeństwa. To, czego nauczyłem się przez te wszystkie lata, to nie wyciąganie pochopnych wniosków, gdy nie wszystkie fakty są jeszcze znane - powiedział Wurz.

Jules Bianchi, kierowca Marussii doznał poważnego urazu głowy. Francuz w stanie krytycznym trafił do szpitala. Czytaj więcej Jego bolid wypadł z trasy i uderzył w dźwig, który podnosił pojazd Adriana Sutila. Sytuacja skłoniła do znowienia dyskusji na temat wdrożenia bezpieczniejszych rozwiązań. – Wprowadzenie zamkniętych kokpitów powinno być łatwe – powiedział specjalista do spraw wydajności bolidów w zespole Williamsa, Rob Smedley.

Rozmowy na temat zamkniętych kokpitów toczą się już od roku 2009, kiedy to Felipe Massa doznał urazu głowy podczas kwalifikacji do Grand Prix Węgier.

Sport
Dlaczego Kirsty Coventry wygrała wybory i będzie pierwszą kobietą na czele MKOl?
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Sport
Długi cień Thomasa Bacha. Kirsty Coventry nową przewodniczącą MKOl
SPORT I POLITYKA
Wybory w MKOl. Czy Rosjanie i Chińczycy wybiorą następcę Bacha?
Sport
Walka o władzę na olimpijskim szczycie. Kto wygra wybory w MKOl?
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Sport
Koniec Thomasa Bacha. Zbudował korporację i ratował świat sportu przed rozłamem
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście