Reklama
Rozwiń
Reklama

Tory Formuły 1

Aktualizacja: 25.03.2011 23:40 Publikacja: 25.03.2011 20:35

Albert Park

– tor częściowo uliczny, zlokalizowany wokół Jeziora Alberta, w Melbourne. Gdy nie jest używany przez kierowców Formuły 1, jest wykorzystywany do normalnego ruchu ulicznego. Limit prędkości wynosi wtedy 50 km/h, czyli mniej niż przy przejeździe przez aleję serwisową w czasie Grand Prix. Wyprzedzanie na tych drogach jest na co dzień nielegalne. Rekordzistą toru jest Michael Schumacher  1.24,125 (2004 r.).

Sepang

– zbudowany jako część planu industrializacji Malezji, wymyślonego przez premiera Mahathira Mohamada w latach 90. Budowa trwała rekordowe 14 miesięcy. Ekipy budownicze musiały usunąć 9 mln metrów sześciennych ziemi. Potem stał się jednym z najbardziej zielonych torów Formuły 1 – zasadzono wokół niego 5000 palm.

Szanghaj

Reklama
Reklama

– zbudowany za ok. 450 mln dolarów; pierwsze Grand Prix rozegrano tu w 2004 roku. Rok później zanotowano rekordową publiczność – 250 tys. widzów. Z powodu lokalizacji część toru zaczęła podmakać i przed sezonem 2011 przeprowadzono inspekcje, czy nadaje się do rozegrania wyścigu.

Istanbul Park

– pierwsze Grand Prix rozegrano tu w 2005 roku; jeden z niewielu torów, gdzie kierowcy jeżdżą głównie w lewo (osiem zakrętów w lewo i sześć w prawo). Zawodnikom adrenalinę podnosi szczególnie Zakręt nr 8, nazywany Diabolica, bardzo szybki i składający się z czterech sekcji.

Circuit de Catalunya

– gości kierowców od 1991 roku; jeden z najlepiej im znanych torów – często organizowane są tutaj testy nowych bolidów; podczas Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie, w 1992 roku tor został wykorzystany jako start i meta dla drużynowego wyścigu kolarskiego (złoty medal zdobyli Niemcy).

Circuit de Monaco

Reklama
Reklama

– najsłynniejszy tor, na którym wyścigi odbywają się od 1955 r.; zwycięstwo w Monte Carlo to marzenie każdego kierowcy. Wąskie ulice i ostre zakręty nie zostawiają miejsca na błąd i bardzo utrudniają wyprzedzanie, ale nigdzie indziej kierowcy nie przejeżdżają w pobliżu hotelu (zakręt Loews – najwolniejszy w całym sezonie), kasyna i przez tunel.

Circuit Gilles-Villeneuve

– wszedł do kalendarza Formuły 1 w 1978 r.; tutaj Robert Kubica miał w 2007 roku niebezpieczny wypadek, a rok później odniósł swoje pierwsze i jak dotąd jedyne, zwycięstwo w Formule 1. W całości zbudowany na wyspie Notre Dame. Powstał z połączenia tamtejszych ulic.

Valencia Street Circuit

– tor uliczny gości Formułę 1 od 2008 r.; składa się z aż 25 zakrętów (14 w prawo, 11 w lewo); krytykowany przez kierowców za brak możliwości wyprzedzania. Jak dotąd zanotowano tylko cztery takie przypadki (w 2009 roku ani jednego wyprzedzenia).

Silverstone

Reklama
Reklama

– legendarny tor w Anglii, na którym wyścigi Formuły 1 odbywają się od 1950 r.; swój żywot zaczynał jako lotnisko; po drugiej wojnie światowej popadał w ruinę, ale został uratowany przez Królewski Automobilklub. Od 2010 r. miał stracić Grand Prix na rzecz toru Donnington Park, ale kłopoty tamtejszych właścicieli uratowały tradycję.

Nuerburgring

– zbudowany w latach 20. początkowo miał długość ponad 22 km; kilka razy znikał i powracał do kalendarza Grand Prix; w 1976 r. ówczesny mistrz świata Niki Lauda miał tu wypadek, w którym spłonęła znaczna część jego twarzy; w 1995 r. zniknął z kalendarza, ale zaraz potem wrócił, bo stamtąd pochodzi Michael Schumacher.

Hungaroring

– gości Grand Prix od 1986 r.; powstał z marzenia Formuły 1 o przedarciu się przez Żelazną Kurtynę; najbardziej pamiętny wyścig miał miejsce w 1990 r., gdy Thierry Boutsen pokonał Ayrtona Sennę o 0,3 sek. Tutaj w 2006 r. debiutował Robert Kubica.

Reklama
Reklama

Spa-Francorchamps

– jeden z najstarszych torów; ścigano się tu już w 1924 r.; po przerwie w latach 70. belgijski tor wrócił do kalendarza w 1983 r.; znany jest z tego, że często pada tu deszcz; czasami zdarza się tak, że na jednej części trasy leje, podczas gdy na drugiej świeci słońce; najsłynniejszy zakręt to Eau Rouge, gdzie tor przecina rzekę o tej samej nazwie.

Monza

– trzeci na świecie tor, powstały w 1922 r.; Włosi są w nim zakochani, nazywając go La Pista Magica (Magiczną Trasą). Długie proste pozwalają na rozwinięcie prędkości do 350 km/h. Najsłynniejszy zakręt tego toru to La Curva Parabolica, gdzie bolidy zakręcają o 180 stopni. W 2006 r. Robert Kubica zdobył tu swoje pierwsze podium (był trzeci).

Marina Bay

Reklama
Reklama

- tor uliczny w Singapurze, na którym kierowcy goszczą od 2008 r.; jedyny, na którym wyścig Grand Prix jest rozgrywany w nocy.

Suzuka

- wybudowany w 1962 r. jako obiekt testowy Hondy; w 1987 r. doczekał się pierwszego wyścigu o Grand Prix Formuły 1. Tor może być używany w trzech konfiguracjach: pełny tor, Suzuka Wschód i Suzuka Zachód.

Yeongam

- dołączył do kalendarza w 2010 r.; do końca nie było pewne, czy wyścig w Korei Południowej zostanie rozegrany z powodu zastrzeżeń do nawierzchni toru; cechą charakterystyczną Yeongam jest bardzo długa (1,2 km) prosta.

Reklama
Reklama

Jaypee

- w tym roku Indie po raz pierwszy będą gościły Formułę 1; tor w New Delhi jest częścią Jaypee Green Sports City, w skład której wejdą jeszcze: stadion do krykieta na 100 tys. miejsc, 18-dołkowe pole golfowe, stadion do hokeja na trawie i sportowa akademia.

Yas Marina

- gości Formułę 1 od 2009 r.; zbudowany na wyspie z przepychem typowym dla szejków z Abu Zabi, kompleks zawiera jeszcze luksusowy, pięciogwiazdkowy Hotel Yas Marina.

Interlagos

- słynny tor należy do rodziny Formuły 1 od 1973 r.; zlokalizowany pomiędzy dwoma rezerwatami przyrody: Guarapiranga i Billings. Impulsem do wprowadzenia do kalendarza Grand Prix Brazylii były sukcesy Emersona Fittipaldiego.

Sport
Iga Świątek, Premier League i NBA. Co obejrzeć w święta?
Sport
Ślizgawki, komersy i klubowe wigilie, czyli Boże Narodzenia polskich sportowców
Sport
Wyróżnienie dla naszego kolegi. Janusz Pindera najlepszym dziennikarzem sportowym
Sport
Klaudia Zwolińska przerzuca tony na siłowni. Jak do sezonu przygotowuje się wicemistrzyni olimpijska
Olimpizm
Hanna Wawrowska doceniona. Polska kolebką sportowego ducha
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama