Brawo Robert Kubica

Robert Kubica i Maciej Baran po trzecim zwycięstwie w kategorii WRC-2 objęli prowadzenie w punktacji sezonu.

Publikacja: 26.08.2013 00:23

Brawo Robert Kubica

Foto: ROL

Ich piąte miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Niemiec jest jednocześnie najwyższą lokatą zajętą przez polską załogę w historii mistrzostw świata.

Przez cztery dni Kubica i Baran toczyli wyrównaną walkę z Elfynem Evansem i Danielem Barrittem. Najwięcej emocji przyniosły sobotnie odcinki z długimi prostymi, na których mocniejszy ford fiesta R5 Walijczyka spisywał się znacznie lepiej niż citroen DS3 RRC polskiego duetu. Prowadzenie w kategorii WRC-2 czterokrotnie przechodziło z rąk do rąk, aż wreszcie po decydującym ataku pod koniec dnia Kubica usadowił się na czele. Przed nim w wynikach widniały tylko cztery samochody WRC – pozostali kierowcy najwyższej rajdowej kategorii pakowali się w kłopoty na śliskich, podstępnych trasach. Teoretycznie był to rajd asfaltowy, a Kubica zjadł zęby na tej nawierzchni, jednak warunki na drogach wokół Trewiru znacznie różniły się od tego, do czego Polak przywykł na torach wyścigowych.

– To był dobry rajd – podsumował Kubica. – Nie była to impreza w stu procentach asfaltowa, właściwie walczyliśmy na błotnistej nawierzchni. W końcówce było nerwowo, bo na ostatnim odcinku usłyszałem jakiś hałas w samochodzie. Zdekoncentrowałem się i przestrzeliłem hamowanie, ale udało się dotrzeć do mety.

W czterech ostatnich startach Kubica i Baran odnieśli trzy zwycięstwa w WRC-2 i raz zajęli drugie miejsce. W planach mają jeszcze występy we Francji (asfalt) i Hiszpanii (nawierzchnia mieszana: część odcinków na szutrze, część na asfalcie), opuszczają rajdy w Australii i Wielkiej Brytanii. Jednak do końcowej klasyfikacji WRC-2 zaliczane jest sześć najlepszych wyników z siedmiu wybranych przez załogę startów, a Polacy mają zdecydowanie najlepszy bilans spośród wszystkich rywali. Do tego trzy razy dojechali do mety w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej, a dzięki piątej lokacie w Niemczech poprawili osiągnięcie Krzysztofa Hołowczyca, który w 2009 roku zajął fordem focusem WRC szóste miejsce w zaliczanym wówczas do mistrzostw świata Rajdzie Polski.

Mniej szczęścia na trasie Rajdu Niemiec miała druga polska załoga, jadący fordem fiestą WRC Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Już na początku drugiego dnia zmagań po mocnym dobiciu na nierówności kierowca doznał urazu kręgosłupa. Ze strefy serwisowej trafił do szpitala, a lekarze kategorycznie zakazali dalszej jazdy. Kościuszko musi się teraz wykurować przed Rajdem Polski, rozgrywanym w połowie września.

Rajd Niemiec: 1. D. Sordo/C. del Barrio (Hiszpania, Citroen DS3 WRC) 3:15.19,4; 2. T. Neuville/N. Gilsoul (Belgia, Ford Fiesta WRC) strata 53,0 sek;

3. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Finlandia, Citroen DS3 WRC) strata 2.36,1;

4. M. Prokop/M. Ernst (Czechy, Ford Fiesta WRC) strata 8.00,8; 5. R. Kubica/M. Baran (Polska, Citroen DS3 RRC) strata 9.01,3 (1. w WRC-2).

Klasyfikacja MŚ: 1. S. Ogier/J. Ingrassia (Finlandia) 184 pkt; 2. Neuville/Gilsoul 109 pkt; 3. J.-M. Latvala/M. Anttila (Finlandia) 98 pkt;... 13. Kubica/Baran 14 pkt. Klasyfikacja WRC-2: 1. Kubica/Baran 101 pkt; 2. A.Al-Kuwari/K. Duffy (Katar/Irlandia) 93 pkt; 3. N. Fuchs/F. Mussano (Peru/Argentyna) 78 pkt.

Ich piąte miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Niemiec jest jednocześnie najwyższą lokatą zajętą przez polską załogę w historii mistrzostw świata.

Przez cztery dni Kubica i Baran toczyli wyrównaną walkę z Elfynem Evansem i Danielem Barrittem. Najwięcej emocji przyniosły sobotnie odcinki z długimi prostymi, na których mocniejszy ford fiesta R5 Walijczyka spisywał się znacznie lepiej niż citroen DS3 RRC polskiego duetu. Prowadzenie w kategorii WRC-2 czterokrotnie przechodziło z rąk do rąk, aż wreszcie po decydującym ataku pod koniec dnia Kubica usadowił się na czele. Przed nim w wynikach widniały tylko cztery samochody WRC – pozostali kierowcy najwyższej rajdowej kategorii pakowali się w kłopoty na śliskich, podstępnych trasach. Teoretycznie był to rajd asfaltowy, a Kubica zjadł zęby na tej nawierzchni, jednak warunki na drogach wokół Trewiru znacznie różniły się od tego, do czego Polak przywykł na torach wyścigowych.

Sport
Wybitni sportowcy wyróżnieni nagrodami Herosi WP 2025
Sport
Rafał Sonik z pomocą influencerów walczy z hejtem. 8 tysięcy uczniów na rekordowej lekcji
doping
Witold Bańka jedynym kandydatem na szefa WADA
Materiał Partnera
Herosi stoją nie tylko na podium
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Sport
Sportowcy spotkali się z Andrzejem Dudą. Chodzi o ustawę o sporcie