Brawo Robert Kubica

Robert Kubica i Maciej Baran po trzecim zwycięstwie w kategorii WRC-2 objęli prowadzenie w punktacji sezonu.

Publikacja: 26.08.2013 00:23

Brawo Robert Kubica

Foto: ROL

Ich piąte miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Niemiec jest jednocześnie najwyższą lokatą zajętą przez polską załogę w historii mistrzostw świata.

Przez cztery dni Kubica i Baran toczyli wyrównaną walkę z Elfynem Evansem i Danielem Barrittem. Najwięcej emocji przyniosły sobotnie odcinki z długimi prostymi, na których mocniejszy ford fiesta R5 Walijczyka spisywał się znacznie lepiej niż citroen DS3 RRC polskiego duetu. Prowadzenie w kategorii WRC-2 czterokrotnie przechodziło z rąk do rąk, aż wreszcie po decydującym ataku pod koniec dnia Kubica usadowił się na czele. Przed nim w wynikach widniały tylko cztery samochody WRC – pozostali kierowcy najwyższej rajdowej kategorii pakowali się w kłopoty na śliskich, podstępnych trasach. Teoretycznie był to rajd asfaltowy, a Kubica zjadł zęby na tej nawierzchni, jednak warunki na drogach wokół Trewiru znacznie różniły się od tego, do czego Polak przywykł na torach wyścigowych.

– To był dobry rajd – podsumował Kubica. – Nie była to impreza w stu procentach asfaltowa, właściwie walczyliśmy na błotnistej nawierzchni. W końcówce było nerwowo, bo na ostatnim odcinku usłyszałem jakiś hałas w samochodzie. Zdekoncentrowałem się i przestrzeliłem hamowanie, ale udało się dotrzeć do mety.

W czterech ostatnich startach Kubica i Baran odnieśli trzy zwycięstwa w WRC-2 i raz zajęli drugie miejsce. W planach mają jeszcze występy we Francji (asfalt) i Hiszpanii (nawierzchnia mieszana: część odcinków na szutrze, część na asfalcie), opuszczają rajdy w Australii i Wielkiej Brytanii. Jednak do końcowej klasyfikacji WRC-2 zaliczane jest sześć najlepszych wyników z siedmiu wybranych przez załogę startów, a Polacy mają zdecydowanie najlepszy bilans spośród wszystkich rywali. Do tego trzy razy dojechali do mety w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej, a dzięki piątej lokacie w Niemczech poprawili osiągnięcie Krzysztofa Hołowczyca, który w 2009 roku zajął fordem focusem WRC szóste miejsce w zaliczanym wówczas do mistrzostw świata Rajdzie Polski.

Mniej szczęścia na trasie Rajdu Niemiec miała druga polska załoga, jadący fordem fiestą WRC Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Już na początku drugiego dnia zmagań po mocnym dobiciu na nierówności kierowca doznał urazu kręgosłupa. Ze strefy serwisowej trafił do szpitala, a lekarze kategorycznie zakazali dalszej jazdy. Kościuszko musi się teraz wykurować przed Rajdem Polski, rozgrywanym w połowie września.

Rajd Niemiec: 1. D. Sordo/C. del Barrio (Hiszpania, Citroen DS3 WRC) 3:15.19,4; 2. T. Neuville/N. Gilsoul (Belgia, Ford Fiesta WRC) strata 53,0 sek;

3. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Finlandia, Citroen DS3 WRC) strata 2.36,1;

4. M. Prokop/M. Ernst (Czechy, Ford Fiesta WRC) strata 8.00,8; 5. R. Kubica/M. Baran (Polska, Citroen DS3 RRC) strata 9.01,3 (1. w WRC-2).

Klasyfikacja MŚ: 1. S. Ogier/J. Ingrassia (Finlandia) 184 pkt; 2. Neuville/Gilsoul 109 pkt; 3. J.-M. Latvala/M. Anttila (Finlandia) 98 pkt;... 13. Kubica/Baran 14 pkt. Klasyfikacja WRC-2: 1. Kubica/Baran 101 pkt; 2. A.Al-Kuwari/K. Duffy (Katar/Irlandia) 93 pkt; 3. N. Fuchs/F. Mussano (Peru/Argentyna) 78 pkt.

Sport
Czy igrzyska staną w ogniu?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Sport
Witold Bańka i WADA kontra Biały Dom. Trwa wojna na szczytach światowego sportu
Sport
Pomoc przyszła od państwa. Agata Wróbel z rentą specjalną
Sport
Zmarł Andrzej Kraśnicki. Człowiek dialogu, dyplomata sportu
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
SPORT I POLITYKA
Kto wymyślił Andrzeja Dudę w MKOl? Radosław Piesiewicz zabrał głos
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej