Viaplay opuści Polskę w połowie 2025 roku

Po ujawnieniu niekorzystnych wyników finansowych za trzeci kwartał koncern Viaplay Group potwierdził zamiar opuszczenia runku polskiego, brytyjskiego i krajów bałtyckich do lata 2025 roku, czyli nieco poźniej, niż pierwotnie sugerowano

Publikacja: 01.12.2023 17:35

Viaplay opuści Polskę w połowie 2025 roku

Foto: Adobe Stock

Firma przekazała, że jej dochody operacyjne spadły w trzecim kwartale 2023 roku o 321 mln koron szwedzkich (SEK), czyli ok. 31 mln dolarów, zysk netto spadł aż o 693 mln SEK, przy czym za te znaczące straty odpowiadać ma przede wszystkim działalność Viaplay na „rynkach międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością”, takich jak Wielka Brytania, kraje bałtyckie i Polska. Na słabsze zyski w Skandynawii wpłynęła gorsza sprzedaż reklam (łącznie w krajach nordyckich spadła o 10 procent), inflacja, rosnące koszty treści i wahania kursów walut. 

Opóźniony raport wyników Viaplay Group za trzeci kwartał zawiera opinie, że straty na rynkach poza Skandynawią i Holandia wciąż będą wyższe niż oczekiwano, zatem do lata 2025 r. koncern opuści kraje bałtyckie i Polskę (koszt wyjścia z tych rynków szacuje się na 2,2 mld SEK). “Droga do rentowności tej działalności nie jest jasna ani realistyczna, dlatego osiągnęliśmy porozumienie w sprawie sprzedaży naszej działalności w Wielkiej Brytanii, pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych, a do lata 2025 roku opuścimy kraje bałtyckie i Polskę” –  brzmi stosowny fragment oficjalnego komunikatu.

Czytaj więcej

Przełomowa decyzja. Netflix z pierwszą transmisją sportową

Opuszczanie Wielkiej Brytanii w pewnym sensie już się zaczęło – Viaplay sprzedaje brytyjska platformę streamingową Premier Sports tej samej firmie, od której została kupiona niecały rok temu. Firma planuje również szybką sprzedaż spółki produkcyjnej Paprika, która działa w dziewięciu krajach Europy środkowo-wschodniej.

W Polsce decyzja oznacza dla zainteresowanych kibiców jeszcze kilkanaście miesięcy transmisji streamingowych na platformie Viaplay wyścigów Formuły 1, meczów Premier League, Bundeslig, Ligi Europy i  Ligi Konferencji, także walk z gal KSW i innych popularnych imprez i rozgrywek. Początkowo pojawiały się opinie o zakończeniu działalności streamingowej Viaplay w Polsce już w 2024 roku, można więc mówić o nieco złagodzonej wersji zakończenia obecności firmy nad Wisłą.

Można zakładać, że w Polsce znajdą chętni do przejęcia większości praw praw transmisji sportowych (naturalnym kontynuatorem wydaje się dziś Canal+) i nie będzie przerwy w przekazywaniu wspomnianych wydarzeń. 

Czytaj więcej

Peter Norrelund, Viaplay: Jedna platforma nie kupi wszystkiego

Viaplay opracował też plan dokapitalizowania koncernu przez największych akcjonariuszy (największym, mającym 12 procent udziałów jest Vivendi – właściciel Canal+) i wierzycieli, w ramach którego spółka zostanie zasilone kwotą 4 miliardów SEK. Plan przewiduje emisję nowych akcji i umorzenie długu w wysokości 2 miliardów SEK.

Czytaj więcej

Platforma Viaplay wychodzi z Polski. Co z transmisjami sportowymi?

Po ujawnieniu tego planu, wyników za trzeci kwartał oraz decyzji biznesowych wartość akcji Viaplay Group spadła jednak o 70-75 procent, nawet jeśli w ramach uzdrawiania firmy zwolniono już 30 procent pracowników i zmieniono model działania na mającym rokować lepszą przyszłość rynku podstawowym czyli w Skandynawii i Holandii. 

Firma przekazała, że jej dochody operacyjne spadły w trzecim kwartale 2023 roku o 321 mln koron szwedzkich (SEK), czyli ok. 31 mln dolarów, zysk netto spadł aż o 693 mln SEK, przy czym za te znaczące straty odpowiadać ma przede wszystkim działalność Viaplay na „rynkach międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością”, takich jak Wielka Brytania, kraje bałtyckie i Polska. Na słabsze zyski w Skandynawii wpłynęła gorsza sprzedaż reklam (łącznie w krajach nordyckich spadła o 10 procent), inflacja, rosnące koszty treści i wahania kursów walut. 

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sport
Chińscy pływacy na dopingu. W tle walka o stanowisko Witolda Bańki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Sport
Paryż 2024. Dlaczego Adidas i BIZUU ubiorą polskich olimpijczyków
sport i polityka
Wybory samorządowe. Jak kibice piłkarscy wybierają prezydentów miast
Sport
Paryż 2024. Agenci czy bezdomni? Rosjanie toczą olimpijską wojnę domową
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sport
Paryż 2024. Kim jest Katarzyna Niewiadoma, polska nadzieja na medal igrzysk olimpijskich