Viaplay opuści Polskę w połowie 2025 roku

Po ujawnieniu niekorzystnych wyników finansowych za trzeci kwartał koncern Viaplay Group potwierdził zamiar opuszczenia runku polskiego, brytyjskiego i krajów bałtyckich do lata 2025 roku, czyli nieco poźniej, niż pierwotnie sugerowano

Publikacja: 01.12.2023 17:35

Viaplay opuści Polskę w połowie 2025 roku

Foto: Adobe Stock

Firma przekazała, że jej dochody operacyjne spadły w trzecim kwartale 2023 roku o 321 mln koron szwedzkich (SEK), czyli ok. 31 mln dolarów, zysk netto spadł aż o 693 mln SEK, przy czym za te znaczące straty odpowiadać ma przede wszystkim działalność Viaplay na „rynkach międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością”, takich jak Wielka Brytania, kraje bałtyckie i Polska. Na słabsze zyski w Skandynawii wpłynęła gorsza sprzedaż reklam (łącznie w krajach nordyckich spadła o 10 procent), inflacja, rosnące koszty treści i wahania kursów walut. 

Opóźniony raport wyników Viaplay Group za trzeci kwartał zawiera opinie, że straty na rynkach poza Skandynawią i Holandia wciąż będą wyższe niż oczekiwano, zatem do lata 2025 r. koncern opuści kraje bałtyckie i Polskę (koszt wyjścia z tych rynków szacuje się na 2,2 mld SEK). “Droga do rentowności tej działalności nie jest jasna ani realistyczna, dlatego osiągnęliśmy porozumienie w sprawie sprzedaży naszej działalności w Wielkiej Brytanii, pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych, a do lata 2025 roku opuścimy kraje bałtyckie i Polskę” –  brzmi stosowny fragment oficjalnego komunikatu.

Czytaj więcej

Przełomowa decyzja. Netflix z pierwszą transmisją sportową

Opuszczanie Wielkiej Brytanii w pewnym sensie już się zaczęło – Viaplay sprzedaje brytyjska platformę streamingową Premier Sports tej samej firmie, od której została kupiona niecały rok temu. Firma planuje również szybką sprzedaż spółki produkcyjnej Paprika, która działa w dziewięciu krajach Europy środkowo-wschodniej.

W Polsce decyzja oznacza dla zainteresowanych kibiców jeszcze kilkanaście miesięcy transmisji streamingowych na platformie Viaplay wyścigów Formuły 1, meczów Premier League, Bundeslig, Ligi Europy i  Ligi Konferencji, także walk z gal KSW i innych popularnych imprez i rozgrywek. Początkowo pojawiały się opinie o zakończeniu działalności streamingowej Viaplay w Polsce już w 2024 roku, można więc mówić o nieco złagodzonej wersji zakończenia obecności firmy nad Wisłą.

Można zakładać, że w Polsce znajdą chętni do przejęcia większości praw praw transmisji sportowych (naturalnym kontynuatorem wydaje się dziś Canal+) i nie będzie przerwy w przekazywaniu wspomnianych wydarzeń. 

Czytaj więcej

Peter Norrelund, Viaplay: Jedna platforma nie kupi wszystkiego

Viaplay opracował też plan dokapitalizowania koncernu przez największych akcjonariuszy (największym, mającym 12 procent udziałów jest Vivendi – właściciel Canal+) i wierzycieli, w ramach którego spółka zostanie zasilone kwotą 4 miliardów SEK. Plan przewiduje emisję nowych akcji i umorzenie długu w wysokości 2 miliardów SEK.

Czytaj więcej

Platforma Viaplay wychodzi z Polski. Co z transmisjami sportowymi?

Po ujawnieniu tego planu, wyników za trzeci kwartał oraz decyzji biznesowych wartość akcji Viaplay Group spadła jednak o 70-75 procent, nawet jeśli w ramach uzdrawiania firmy zwolniono już 30 procent pracowników i zmieniono model działania na mającym rokować lepszą przyszłość rynku podstawowym czyli w Skandynawii i Holandii. 

Firma przekazała, że jej dochody operacyjne spadły w trzecim kwartale 2023 roku o 321 mln koron szwedzkich (SEK), czyli ok. 31 mln dolarów, zysk netto spadł aż o 693 mln SEK, przy czym za te znaczące straty odpowiadać ma przede wszystkim działalność Viaplay na „rynkach międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością”, takich jak Wielka Brytania, kraje bałtyckie i Polska. Na słabsze zyski w Skandynawii wpłynęła gorsza sprzedaż reklam (łącznie w krajach nordyckich spadła o 10 procent), inflacja, rosnące koszty treści i wahania kursów walut. 

Pozostało 83% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Sport
Jagiellonii i Legii sen o Wrocławiu
Sport
Tadej Pogacar silny jak nigdy
Sport
PKOl i Radosław Piesiewicz pozwą ministra Sławomira Nitrasa
Sport
Mistrzostwa świata w kolarstwie szosowym. Katarzyna Niewiadoma wśród gwiazd
Sport
Radosław Piesiewicz ripostuje. Prezes PKOl zyskał na czasie