Inżynier: oczy i uszy kierowcy

Antonio Cuquerella. Od tego sezonu 35-letni Hiszpan jest wyścigowym doradcą Roberta Kubicy i już są efekty ich współpracy

Aktualizacja: 27.03.2008 12:49 Publikacja: 26.03.2008 00:54

Inżynier: oczy i uszy kierowcy

Foto: Reporter

W czasie wyścigu inżynier przekazuje kierowcy obraz sytuacji panującej na torze – pozycję, stratę lub przewagę nad rywalami, relacjonuje posunięcia taktyczne przeciwników. Jednak jego rola jest szczególnie ważna podczas treningów przed kwalifikacjami i wyścigiem. To wtedy poszukuje się optymalnych ustawień poszczególnych parametrów samochodu.

Kierowca przekazuje inżynierowi swoje odczucia wynikające z zachowania bolidu przy dohamowaniu, podczas pokonywania łuku i na wyjściu z zakrętu. Wyczucie ze strony kierowcy pomaga w dobraniu odpowiednich ustawień, ale suchych danych nie da się oszukać. – Możemy mówić, co chcemy, ale i tak cyferki na monitorach zdradzają inżynierom, jak naprawdę wyglądał przejazd – mówi Robert Kubica.

Jednak wrażenia kierowcy znacznie ułatwiają dostrojenie parametrów bolidu. Kubica znany jest z doskonałego wyczucia samochodu i niejednokrotnie potrafił naprowadzić inżynierów na właściwy trop. Tak było podczas startów w World Series by Renault w sezonie 2005. – Robert był jednocześnie kierowcą i inżynierem – powiedział „Rz” Roberto Chinchero, włoski dziennikarz od lat śledzący karierę Kubicy.

Tak było też w sezonie 2007, kiedy w zespole BMW Sauber inżynierem wyścigowym Polaka był Mehdi Ahmadi. Sympatyczny Irańczyk przedtem zajmował się aerodynamiką w szwajcarsko-niemieckim zespole, a w nowej roli zupełnie się nie sprawdził. Podczas treningów przed jednym z wyścigów realizator transmisji telewizyjnej wypuścił w eter dialog między Ahmadim i Kubicą. Inżynier sugerował, aby przed kolejnym wyjazdem na tor zmienić ustawienia przedniego zawieszenia, na co poirytowany kierowca odparł, że sprawdzali to już trzy razy i teraz trzeba poszukać szybkości gdzie indziej.

W tym sezonie inżynierem Kubicy został Antonio Cuquerella. Hiszpan pracuje w sporcie samochodowym od dziesięciu lat. Współpracował z fabrycznym zespołem Seata w rajdach i wyścigach, a od 2006 r. pracuje w Formule 1 (dwa sezony w ekipie Super Aguri). W ubiegłym roku hiszpański dziennik „Marca” określił „Cuque” mianem hiszpańskiego cudu w Formule 1. Pozornie najsłabszy zespół w stawce potrafił nieźle namieszać w środku stawki, choć akurat prowadzony przez Cuquerellę Anthony Davidson nie zdobył ani jednego punktu.

Nic dziwnego, że ambitny Hiszpan chciał przejść do lepszej ekipy. „Ferrari to szczyt marzeń, tam liczy się czynnik ludzki. W bardzo „technologicznym” McLarenie nie jest to tak ważne” – komentował Cuquerella na łamach gazety „La Voz de Asturias”. – Z kolei BMW i Toyota prezentują bardzo poukładany, niemiecki styl pracy – dodał Hiszpan, który po sezonie 2007 trafił właśnie do BMW Sauber.

Teraz prowadzony przez niego kierowca walczy o miejsce na podium. – Jest dobrze, nawet sam wyjazd z boksu na tor jest prostszy – nieco ironicznie komentował Kubica zmianę inżyniera jeszcze podczas zimowych testów. Czas zgadywanek i nieporozumień przy pracy nad ustawieniami już się skończył – teraz polski kierowca może w pełni polegać na swoich oczach w garażu.

Oficjalna strona wyścigów Formuły 1 - www.formula1.com

W czasie wyścigu inżynier przekazuje kierowcy obraz sytuacji panującej na torze – pozycję, stratę lub przewagę nad rywalami, relacjonuje posunięcia taktyczne przeciwników. Jednak jego rola jest szczególnie ważna podczas treningów przed kwalifikacjami i wyścigiem. To wtedy poszukuje się optymalnych ustawień poszczególnych parametrów samochodu.

Kierowca przekazuje inżynierowi swoje odczucia wynikające z zachowania bolidu przy dohamowaniu, podczas pokonywania łuku i na wyjściu z zakrętu. Wyczucie ze strony kierowcy pomaga w dobraniu odpowiednich ustawień, ale suchych danych nie da się oszukać. – Możemy mówić, co chcemy, ale i tak cyferki na monitorach zdradzają inżynierom, jak naprawdę wyglądał przejazd – mówi Robert Kubica.

Sport
Wsparcie MKOl dla polskiego kandydata na szefa WADA
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sport
Alpy 2030. Zimowe igrzyska we Francji zagrożone?
Sport
Andrzej Duda i Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Czy to w ogóle możliwe?
Sport
Putin chciał zorganizować własne igrzyska. Rosja odwołuje swoje plany
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sport
Narendra Modi marzy o igrzyskach. Pójdzie na starcie z Arabią Saudyjską i Katarem?