Reklama
Rozwiń

Robert Kubica – specjalne prawa

Polski kierowca wkrótce wybierze samochód i rajdy, w których chce startować w przyszłym roku. Mogą to być mistrzostwa świata i Europy.

Publikacja: 17.12.2012 01:03

Robert Kubica za kierownicą Citroena C4

Robert Kubica za kierownicą Citroena C4

Foto: AP Photo, Marco Giustinioni Marco Giustinioni

Władze sportu rajdowego wyraziły zgodę na modyfikację systemu zmiany biegów, co umożliwi polskiemu kierowcy rywalizację w mistrzostwach świata i Europy 2013.

Od początku września Kubica wystartował w pięciu regionalnych rajdach we Włoszech i Francji, za kierownicą starszych samochodów WRC – Subaru Imprezy i Citroena C4. W rajdówkach tej klasy, które startowały w mistrzostwach świata przed sezonem 2011, zmiana biegów odbywała się przy pomocy łopatek, które mogły być instalowane po prawej lub lewej stronie kierownicy. Ze względu na stan prawej ręki Kubica wybierał to drugie rozwiązanie umożliwiające mu sprawniejszą obsługę skrzyni.

Takimi samochodami można jednak startować tylko w rajdach niższej rangi, jak np. mistrzostwa Włoch czy Francji. W mistrzostwach świata i Europy trzeba już korzystać z rajdówek spełniających aktualne wymagania regulaminowe. W 2011 roku zmniejszono dopuszczalną pojemność silnika w autach WRC z dwóch do 1,6 litra i zakazano jednocześnie stosowania wymyślnych rozwiązań w stylu centralnego mechanizmu różnicowego czy elektrohydraulicznego sterowania zmianą biegów za pomocą łopatek. Do kokpitów wrócił tradycyjny drążek umieszczony po prawej stronie kierownicy.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa na prośbę rywalizujących o Kubicę zespołów Citroen i M-Sport (reprezentuje w rajdach Forda) zgodziła się na zastąpienie drążka łopatką umieszczoną po lewej stronie kierownicy. Jej praca ma zostać specjalnie spowolniona, aby polski kierowca nie miał nad rywalami przewagi dzięki szybszej zmianie przełożeń w porównaniu z drążkiem w sekwencyjnej przekładni.

Władze sportu rajdowego często ułatwiają życie tym, którzy mają problemy z obsługą regulaminowego sprzętu – i są to bardziej drastyczne sytuacje niż w przypadku Kubicy. Były narciarz alpejski Albert Llovera, sparaliżowany od pasa w dół po wypadku na stoku, za kierownicą auta sterowanego tylko przy użyciu rąk zajął w 2011 r. dziesiąte miejsce w rajdowych mistrzostwach świata klasy S-WRC. Clay Regazzoni, który w 1980 r. stracił władzę w nogach po wypadku na torze Formuły 1, startował później specjalnie przygotowanymi samochodami w Rajdzie Dakar i wyścigach długodystansowych.

W mistrzostwach Europy trzeba startować samochodami RRC – nieco słabszą odmianą rajdówek WRC. Oba cykle rozpoczynają się w styczniu: pierwszą rundą MŚ jest Rajd Monte Carlo (15–20 stycznia), a ME rozpoczynają się od austriackiego Rajdu Janner (3–5 stycznia). Jednak w tej drugiej serii do końcowego wyniku wliczanych jest tylko osiem startów: cztery z pierwszej części sezonu (siedem rajdów) i cztery z drugiej (sześć rajdów). Kierowca nie musi zatem startować we wszystkich imprezach.

Ostatecznej decyzji Kubica jeszcze nie podjął – zarówno jeśli chodzi o wybór serii, jak i samochodu. Możliwe będzie też łączenie startów w obu najważniejszych cyklach rajdowej rywalizacji.

Władze sportu rajdowego wyraziły zgodę na modyfikację systemu zmiany biegów, co umożliwi polskiemu kierowcy rywalizację w mistrzostwach świata i Europy 2013.

Od początku września Kubica wystartował w pięciu regionalnych rajdach we Włoszech i Francji, za kierownicą starszych samochodów WRC – Subaru Imprezy i Citroena C4. W rajdówkach tej klasy, które startowały w mistrzostwach świata przed sezonem 2011, zmiana biegów odbywała się przy pomocy łopatek, które mogły być instalowane po prawej lub lewej stronie kierownicy. Ze względu na stan prawej ręki Kubica wybierał to drugie rozwiązanie umożliwiające mu sprawniejszą obsługę skrzyni.

Sport
Długi cień Thomasa Bacha. Kirsty Coventry nową przewodniczącą MKOl
SPORT I POLITYKA
Wybory w MKOl. Czy Rosjanie i Chińczycy wybiorą następcę Bacha?
Sport
Walka o władzę na olimpijskim szczycie. Kto wygra wybory w MKOl?
Sport
Koniec Thomasa Bacha. Zbudował korporację i ratował świat sportu przed rozłamem
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Sport
Po igrzyskach w Paryżu czekają na azyl. Ilu sportowców zostało uchodźcami?
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń