Aktualizacja: 24.10.2025 22:02 Publikacja: 03.04.2025 14:00
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
Foto: tvrp.pl
Europejska motoryzacja jest dziś między chińskim młotem a amerykańskim kowadłem, z jednej strony konkurencja ze strony chińskich producentów jest coraz silniejsza, z drugiej – USA właśnie wprowadzili zaporowe, 25-procentowe cła. Jak amerykańskie cła na europejskie samochody wpłyną na europejską motoryzację – o tym red. Aleksandra Ptak-Iglewska rozmawia w Magazynie o Biznesie z Jakubem Farysiem, prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
- Prezydent Trump doszedł do wniosku, że wszystkie pojazdy sprzedawane na rynku amerykańskim powinny być produkowane w USA. Ale problem polega na tym, że wielka trójka amerykańskich producentów, jedną trzecią pojazdów sprzedawanych w USA produkują w Meksyku i w Kanadzie. 8 mln powstaje w USA, ok 4 mln sztuk – w Meksyku i Kanadzie i jeszcze 4 mln wyprodukowane w Japonii, Europie i innych krajach. Problem w tym, że branża motoryzacyjna jest bardzo zglobalizowana, ja nie znam takiego przypadku, gdy wszyscy dostawcy produkowanego w jednej fabryce samochodu są w promieniu 200 km od tej fabryki. Nie ma czegoś takiego – mówił Faryś. Tymczasem Trump, by zmusić producentów do przenoszenia fabryk do USA, postanowił wprowadzić wysokie cła na samochody sprowadzane na rynek amerykański. Trump pod naciskiem koncernów zrezygnował z ceł na części samochodowe sprowadzane z Meksyku i Kanady, natomiast wprowadził też wysokie cła na części europejskie.
O kulisach wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt na futra opowiada autorka ustawy, Małgorzata Tracz, posłanka Koa...
Dlaczego działalność małych i średnich przedsiębiorstw ma znaczenie. Wpływ przejęć MŚP na lokalne społeczności.
Po długiej serii wzrostów ceny złota uległy wreszcie dosyć silnej korekcie. Co się dzieje na rynku złota? Ostatn...
Sukces: wzrost gospodarczy i KPO. Porażki: finanse publiczne i inwestycje
Koszty handlu rosną. Nie tylko offline, ale także online. Jeden kanał nie może istnieć bez drugiego.
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
– Jak działa system kaucyjny i czy butelki z symbolem kaucji są już w ogóle w sklepach? Które butelki mogą traf...
Jak LegalTech i AI realnie zmieniają pracę prawnika – od automatyzacji dokumentów i analizy danych po obsługę klienta i przygotowanie do procesów sądowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas